▫️از حدود یک سال و نیم پیش برخی حشرات وارد چرخه غذایی اتحادیه اروپا شده‌اند؛ حشراتی مانند کرم زرد آرد و ملخ به صورت خشک‌شده به عنوان اسنک یا آردشده به عنوان افزودنی خوراکی تا حداکثر ۱۰ درصد برای بیسکویت، ماکارونی، نان، کورن‌فلکس یا سایر مواد غذایی حاوی پروتئین.

▫️حالا قرار است حشرات بیشتری به این چرخه بپیوندند: جیرجیرک خانگی پودر شده و فرآوری‌شده و از روز پنج‌شنبه ۲۶ ژانویه نیز تخم سوسک بستر (Alphitobius diaperinus).

▫️محصولات غذایی که در آنها از این حشرات استفاده می‌شود باید روی برچسبشان این موضوع نوشته و علامت‌گذاری شود. مصرف‌کنندگان خودشان تصمیم می‌گیرند که این محصولات را بخرند یا نه.

▫️آژانس امنیت غذایی اروپا این مواد را از نظر علمی بررسی کرده و به عنوان بی‌ضرر برای سلامتی طبقه‌بندی کرده است. اما از آنجا که ممکن است واکنش‌های آلرژیک در افراد حساس رخ دهد، نوشتن اطلاعات مربوط به آلرژی اجباری است.

🔹 کمیسیون اتحادیه اروپا در برنامه “از مزرعه تا بشقاب” حشرات را به عنوان آلترناتیو منابع پروتئینی رده‌بندی کرده که می‌توانند برای گذار به مواد غذایی پایدارتر مورد استفاده قرار بگیرند.

🔹 بنا بر تحقیقات ادارات مربوطه، وابسته به اتحادیه اروپا در بروکسل، پرورش حشرات برای غذا چندین مزیت دارد: تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر، مصرف آب کمتر و مکان مورد نیاز کوچکتر و البته تولید کمتر آشغال.

دیدگاهتان را بنویسید