🔹 نشریه روان‌شناسی امروز نوشت: سیاستمدارانی با چهره خشن و زورگو به درد نامزدی در جناح محافظه‌کار می‌خورند و در نقطه مقابل، طرفداران احزاب لیبرال و چپ از سیاستمدارانی با چهره غیرجدی و غیررسمی استقبال بهتری خواهند کرد.
اخیرا یک مطالعه روان‌شناختی با عنوان «دیکتاتورها از نظر گرمی چهره با رهبران منتخب دموکراتیک تفاوت دارند» منتشر شده- که به بررسی تفاوت‌ ظاهری دیکتاتورها با رهبران دموکرات می‌پردازد.
در جریان یک مطالعه علمی عکس‌های ۸۰ رهبر دموکرات و ۸۰ رهبر دیکتاتور به طور تصادفی به 90 نفر از مردم آمریکا- نه روان‌شناسان- نشان داده شد و قرار شد مردم تنها با دیدن تصاویر آن‌ها حدس بزنند که آیا به نظرشان آن شخص دموکرات است یا دیکتاتور. در واقع در این مطالعه‌ قرار بود مردم طی آن دیکتاتور یا دموکرات بودن رهبران دنیا را- را بدون هیچگونه شناخت قبلی از آن‌ها- و تنها براساس ویژگی‌های ظاهری‌شان تشخیص دهند.
در این مطالعه هم‌چنین برای اجتناب از تحت تاثیر قرار گرفتن نظرسنجی یا دوری از تعصبات جنسیتی در رتبه‌بندی رهبران، سران شناخته‌شده کشورها (مانند ولادیمیر پوتین، جاستین ترودو یا دونالد ترامپ) و البته رهبران زن حذف شدند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه می‌بایست شناختی از آن سیاستمدار نداشته باشند- و اگر یک شرکت‌کننده رهبر مورد نظر‌ را می‌شناخت، پاسخش از تحلیل حذف می‌شد. این مطالعه جالب، که توجه زیادی در دنیا به خود جلب کرد و در نهایت هم به طور میانگین در حدود 69 درصد از شرکت‌کننده‌ها به درستی توانستند رهبران دموکرات و دیکتاتور را تنها بر اساس تصویر صورت‌شان از هم تمییز دهند و این نتیجه جالب‌توجه را به ثبت برسانند که با تقریب حدود هفتاد درصد می‌توان از روی چهره رهبران سیاسی حدس زد که آیا آن‌ها دیکتاتور هستند یا دموکرات.

دیدگاهتان را بنویسید