🔹 عکس نوشته‌ای با همین نام در حال انتشار است که خبر از بحران انرژی در اروپا میدهد. بنظر می‌رسد اکثر این ادعاها نادرست و یا گمراه‌کننده باشند‌.

1⃣ ارائه حواله‌های خرید هیزم تا سقف 200 یورو در فرانسه

🔹 این خبر درست اما گمراه کننده است. در سایت دولت فرانسه چنین مطلبی ذکر شده است اما در ادامه بیان شده که تنها 3 میلیون فرانسوی معادل 5 درصد از جمعیت فرانسه از هیزم بعنوان گرمایش استفاده میکنند. یکی از روش‌های گرمایش، استفاده از شومینه هیزمی است که در ایران هم استفاده میشود.

2⃣ استفاده از زغال سنگ و افزایش شدید خرید شمع در آلمان

🔹 در آلمان از زغال سنگ استفاده میشود اما این خبر بدی نیست. به گزارش تسنیم 62 درصد برق دنیا و 90 درصد فولاد دنیا بوسیله زغال سنگ تولید شده است اما در ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

🔹 افزایش خرید شمع نیز ربطی به زمستان سخت ندارد. طبیعتا شمع توانایی گرم کردن خانه را ندارد. هر ساله قبل از رسیدن سال نو میلادی و جشن کریسمس، خرید شمع در کشورهای اروپایی افزایش پیدا می‌کند.

3⃣ قطع آب گرم حمام‌های عمومی و توصیه به استحمام گروهی در سوئیس

🔹 قطع آب گرم حمام‌های عمومی در سوئیس صحت ندارد. حدود پنج ماه پیش گفته شد که اگر وضعیت انرژی در حالت اضطراری قرار گیرد و جیره بندی رخ دهد، آب گرم حمام‌های عمومی قطع میشود. از پنج ماه پیش تا الان، وضعیت اضطراری رخ نداده است و آب گرم حمام‌های عمومی نیز قطع نشده است.

🔹 سوماروگا وزیر انرژی سوئیس چهار ماه پیش پیشنهاد حمام دو نفره را مطرح کرده بود. در آن زمان نگرانی‌های زیادی در مورد بحران انرژی در زمستان وجود داشت.

4⃣ استفاده از پتو در محل کار برای جلوگیری از سرمازدگی در سوئد

🔹 مدرکی راجع به این ادعا پیدا نکردیم. اگر هم یک فرد سوئدی با پتو به سرکار رفته باشد دلیل بر این نیست که همه کارمندان سوئدی عمل مشابهی انجام میدهند. همانطور که پوشیدن شال و کلاه و دستکش توسط مجری صدا و سیما، دلیل بر این نیست که همه کارمندان ایرانی چنین کاری میکنند.

5⃣ استفاده از خاک مدفوع گربه بعنوان سوخت و تبلیغ مزایای حمام با آب سرد در انگلیس

🔹 گربه‌های خانگی نیازمند خاک مخصوصی هستند و بعضی از این نوع خاک‌ها، چوبی هستند و قابلیت اشتعال دارند و میتوان از آنها به عنوان سوخت استفاده کرد. در همین رابطه، نماینده زابل از سوزاندن فضولات حیوانات برای گرمایش خانه‌ها در برخی نقاط ایران خبر میدهد.

🔹 بنظر نمیرسد که تبلیغ مزایای حمام با آب سرد به معنی این باشد که مردم انگلیس با آب سرد دوش می‌گیرند. همانطور که تبلیغ مزایای حشرات در سایت‌های داخلی به معنی رژیم حشره خواری مردم ایران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید