✍️رستم شجاعی مقدم،
🔹هر حاکم نالایق و سیاستمدار نااهلی به راحتی میتواند حیثیت، اعتبار جهانی و حتی امنیت کشور خود را خدشه دار کند یا در خطر جدی قرار دهد، اما مرمت حیثیت و امنیت آسیب دیده نه به سادگی می‌شود و نه از عهده هر سیاستمداری برمی آید.
🔹(چنانچه یک کودک در زمانی کوتاه و با ساده‌ترین ابزار میتواند نقش و نگار یک تالار زیبا را چنان مخدوش کند که تیم استاد کاران به دشواری بتوانند مرمت نمایند).
🔹نمونه عینی و زنده در همین روزها درماندگی روسیه در جبهه اوکراین را جهانیان می‌بینند و این یک اشتباه و توهم پوتین بود که حیثیت کشور بزرگ روسیه را به فنا داد و میرود که امنیت ملی آن را نیز قربانی کند.
🔹در ایران بزرگ ما نیز سیاست به عرصه تاخت و تاز های کودکانه‌ای تبدیل شده است که دیگر امکان اعمال مدیریت و تعقیب هدف نه در سطح داخلی و‌ نه در سطح نظام بین‌الملل وجود ندارد.
🔹درهای سیاست خارجی با توهمات مقامات یکی پس از دیگری بسته میشوند و مسئولان کماکان در توهم و خیال بافی از هم سبقت میگیرند، چنانکه گویی این جهان امروز است که از جانب ایران منزوی و محاصره سیاسی و اقتصادی میشود.
🔹آنچه مسئله ایران را بغرنج میکند اینکه فرصتهایی که از دست میروند و‌ درهایی که قفل می‌شوند، حتی در صورت تغییر مقامات و اصلاح ساختار سیاسی به نفع عقلانیت نیز سالها برای ایران خسارت ببار می‌آورند و جبران آنها در نظم جدید جهانی میتواند ناممکن گردد.
🔹تنها ماندن ایران در نظام جهانی ، همراهی کور با پوتین در حملات شبانه به شهرهای اروپا(اوکراین) تحریک تفرقه‌گرایی در جهان اسلام و تهدیدات لفظی علیه امنیت عمومی اموری نیستند که جهان یک شبه آنها را به فراموشی بسپارد، بلکه یقینا عواقب آنها انزوای بلند مدت ایران را رقم خواهد زد!

دیدگاهتان را بنویسید