طبیعتا انتظار نمی‌رود کشوری که سومین تولید‌کننده گاز طبیعی در جهان باشد با مشکل کمبود گاز در زمستان مواجه شود اما به دلایل مختلف، ایران دچار کمبود گاز در زمستان شده است.

🔹 در مهر ماه امسال، رئیس کمیسیون انرژی مجلس‌ پیش‌بینی کرد که در زمستان بیش از 230 میلیون مترمکعب کاهش گاز خواهیم داشت. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت که اگر روند ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور به همین سمت و سو برود ممکن است در سال 1405 به بعد دچار «چالش» شویم.

🔹 در دی ماه نیز دبیر انجمن سیمان از قطع گاز بیش از 50 کارخانه سیمان به صورت تقریبی خبر داد. همچنین رئیس انجمن فولاد در نامه‌ای از آغاز محدودیت و قطعی گاز در صنایع فولادی اطلاع داد.

🔹 در دی ماه امسال، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از قطع گاز 840 سازمان و نهاد دولتی و عمومی خبر داد. همچنین سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه گفت که گاز 10 سازمان دولتی قطع شده است.

🔹 به پیشنهاد قرارگاه مدیریت جهادی، بانکها و ادارات استان گیلان در روز یک دی به‌ منظور مدیریت مصرف گاز، تعطیل شدند. همچنین خبرگزاری تسنیم از قطع گاز شرکت گاز استان یزد بدلیل مصرف بالا خبر داد‌. مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی نیز از ممنوعیت گرماتاب‌ها در فضای روباز بدلیل مصرف بالای گاز اطلاع داد.

🔹 روزنامه سازندگی نیز از زیان 15 میلیارد دلاری بخش تولید بدلیل قطع گاز می‌گوید. این روزنامه بیان میکند که ایران دومین ذخایر گاز جهان را دارد اما ناچار به سهمیه بندی و قطع گاز برخی کارخانه‌ها شده است. این سیاست بیش از 15 میلیارد دلار به بخش تولید زیان وارد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید