سید علیرضا کریمی
خاطرم است اواخر دولت حسن روحانی و زمانی که فشار تحریم‌های آمریکا به اوج خود رسیده و تمام تلاش دولت ایران نیز آن بود که به قول معروف هواپیمای پاستور نشینان با کمترین صدمه و تنش روی باند فرودگاه بنشیند، یکی از مجریان شبکه افق صداوسیما که از منتقدان جدی برجام و دولت وقت بود نوشته بود حتی دولت حسن روحانی به صورت اتفاقی هم اقدام مثبتی انجام نمی‌دهد که دل‌مان به آن خوش باشد.

🔷آن شخص اکنون شیفته و مدهوش دولت ابراهیم رئیسی است و اخیرا هم با سفر مجانی (بخوانید از جیب بیت‌المال) به قطر، مزد و پاداش حمایت‌هایش را گرفته است. ولی بنده ناچارم اینجا عرض نمایم که همان گزاره که وی در مورد دولت حسن روحانی به کار برده بود به شدت این روزها زیبنده کارنامه و افعال دولت سیزدهم است.

🔷علی الخصوص در حوزه اقتصادی که دولت مذکور که از حمایت معنوی، رسانه ای، ارگانی و غیره برخوردار است نتوانسته حتی به صورت اتفاقی نیز اقدام مثبت و روشنی در حوزه اقتصادی انجام دهد.

🔷الان که در حال قلمی کردن این سطور هستم دلار وارد کانال ۴۱ هزار تومان شده و سکه تمام بهار آزادی نیز در کانال ۲۱ میلیون تومان قرار گرفته است. این سقوط با سرعت ارزش ریال و رقیق شدن بیش از پیش پول‌های دست مردم نشان می‌دهد که این دولت حتی به صورت آزمون و خطا نیز نتوانسته قدم مثبتی بردارد و تنها واکنش مهمی که رخ داده اظهارات مقام اقتصادی این دولت بوده که لطف کردند و گفتند قیمت دلار را قبول ندارند!

🔷چندی‌پیش نوشته بودم در این دولت سفره مردم باز هم کوچکتر شد و دوست عزیزی بعد از مطالعه آن وجیزه پیغام داد که فلانی دیگر سفره‌ای نمانده که کوچک شود. کوچک شدن سفره برای شروع دولت دوم حسن روحانی بود و الان به مدد شدت گرفتن غول تورم، سفره‌ای در کار نیست.

🔷جای تاسف است که هنوز دولتمردان تصور می‌کنند بازی با الفاظی نظیر «قطار پیشرفت» و جمله‌سازی با آن می‌توان مردم را قانع نمود که وضعیت نرمال است. شاخص جامعه برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور، لسان آقایان نیست بلکه همین قیمت ارز و سکه است.

🔷اجازه دهید خلاص‌تان کنم: امید به زندگی و آینده وقتی در این ملک زنده می‌شود و رشد می‌نماید که ارزش ریال رشد کند. وقتی ارزش ریال در برابر دلار هر روز درصدی نازل‌تر می‌شود چگونه عده‌ای جرات می‌کنند و از قطار پیشرفت می‌گویند؟ شما قدرت اقتصادی خانواده‌ها و سرپرستان را تقویت کنید دیگر نیازی به شعرخوانی و جمله‌سازی از پشت تریبون نیست.

🔷مراد هم این نیست که پول چاپ کنید بدهید دست مردم؛ خیر. فاجعه فعلی برای این است که بانک مرکزی شبانه روزی در حال چاپ پول است تا کسری‌ها را بپوشاند. ابتدا سیاست خارجی‌تان را جراحی کنید سپس بروید سراغ جراحی اقتصادی. البته جای جراحی اقتصادی قبلی دولت هنوز درد می‌کند! فلذا کار باید دست کاردان باشد!

دیدگاهتان را بنویسید