✍ کامبیز نوروزی، حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت:

◀️ چگونه است که میل به خشم و خشونت و مرگ چنین جولان می‌دهد. به تسهیل راه قهر و مرگ بیشتر می‌اندیشند تا راه صلح و حیات و زندگی عزتمندانهء مردمان.

◀️ آقای حیدری، نماینده ی خوزستان در مجلس خبرگان به قضات پیشنهاد داده است در محاکمهء کسانی که اغتشاشگر نامیده‌است از حکم بغی بجای محاربه استفاده کنند. اینکه در فقه و حقوق بغی چیست و اصولاً عناصر آن چگونه محقق می‌شود بجای خود آنچه مهمتر است دلیل ایشان برای این توصیه است که می‌گوید چون: «حکم بغات از محارب به مراتب سخت‌تر است چرا که محارب فقط به ارعاب مردم می‌پردازد و کاری به نظام اسلامی ندارد.».

◀️ در این توصیه این مهم نیست که آیا اصلا جرم بغی، در این پرونده‌ها مصداق دارد یا نه. مهم این است که حکم بغی بدهند برای آنکه سخت‌تر از محاربه است.

◀️ (ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی: گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کنند باغی محسوب و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می گردند)

◀️ کاش به جای تلاش برای آسان‌سازی مرگ، قدری هم به فکر زندگی باشند و به آسان‌سازی زندگی بیاندیشند. راهی برای آرامش، مسالمت و حرمت مردمانی که حق حیات دارند. راه زندگی نشان دهید نه راه مرگ. حق حیات را محترم بدارید.

دیدگاهتان را بنویسید