اختلاف بین نوری المالکی و قیس الخزعلی، دو تن از برجسته ترین رهبران «چارچوب هماهنگی شیعیان» در عراق، ائتلاف حامی نخست وزیر محمد شیاع السودانی را به مخاطره انداخته است.  اگرچه بسیاری از اتحاد و انسجام در این ائتلاف خبر می دهند، اما رقابت بین المالکی و الخزعلی هر لحظه ممکن است منفجر شود.

منابع مختلف گزارش می دهند که تشکیل دولت السودانی بر اساس توافق قبلی المالکی و الخزعلی برای تقسیم قدرت صورت گرفته است، اما تمایل المالکی برای تصدی سمت معاونت رئیس جمهور و الخزعلی برای کنترل دستگاه امنیت ملی، شکستن توافق را تسریع کرده است.

 این بحران با تمایل الخزعلی به حمایت از اعضایی که حزب الدعوه را ترک کرده یا از حزب الدعوه جدا شده اند، می تواند ابعاد عمیق تری پیدا کند، به طوری که رهبران چارچوب مدعی هستند که الخزعلی برخلاف میل المالکی از نامزدی السودانی حمایت کرده است.

الخزعلی پیش از این تاکید کرده بود که نخست وزیر نمی تواند به طور یکجانبه در مورد کشور تصمیم گیری کند، بلکه باید در تصمیم گیری های استراتژیک سیاسی، اقتصادی یا امنیتی به چارچوب هماهنگی رجوع کند.

سیاستمداران شیعه بر این باورند که این جو ناپایدار ممکن است نمایندگان «چارچوب» و دیگر افراد مستقل را وادار کند تا یک بلوک پارلمانی را تشکیل دهند که از السودانی حمایت و از المالکی دوری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید