🔹 سوژه‌های زیادی در مورد وجود فقر شدید در کشورهای اروپایی و مخصوصا آمریکا، برای ما ارسال کرده بودید. کشور آمریکا را بعنوان نمونه انتخاب خواهیم کرد.قطعا هیچ کشوری بدون فقیر نیست و بخشی از مردم هر کشوری فقیر هستند. اما آیا تعداد افراد فقیر در ایران بیشتر است یا آمریکا؟

1- استناد به آمارهای رسمی فقر دو کشور

🔹 بر اساس آمار اداره سرشماری آمریکا 11 درصد آمریکایی‌ها (عکس دوم) در فقر بسر میبرند. اما بر اساس اعلام معاونت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 38 درصد از جمعیت ایران در فقر بسر میبرند.

2- قدرت خرید؛ معیاری برای مقایسه رفاه دو‌ کشور

🔹 بر اساس آمار بانک جهانی (عکس سوم) سرانه درآمد مردم ایران در سال تنها 2 هزار دلار است اما این عدد در آمریکا به 69 هزار دلار می‌رسد. اما آیا مقایسه درآمد دو کشور روش مناسبی است؟ بنظر می‌رسد که روش مناسبی نباشد. این درست است که درآمد مردم آمریکا بیشتر از مردم ایران است اما هزینه‌های زندگی مردم آمریکا هم بیشتر از مردم ایران است.

🔹 قدرت خرید شاخصی است که هم درآمد و هم هزینه زندگی، هر دو را با هم در نظر می‌گیرد. در حالی که قدرت خرید مردم ایران تنها 15 هزار دلار است اما قدرت خرید مردم آمریکا 69 هزار دلار است. بر این اساس قدرت خرید مردم آمریکا بیش از 4 برابر مردم ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید