به گزارش CNN فارسی، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، جمعه ۲۷ اسفند (۱۸ مارس) اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته و “بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی” ۲ هزار و ۱۷۵ مورد جدید ابتلا به بیماری کرونا در ایران شناسایی شده است.

بر پایه بیانیه این مرکز، در شبانه‌روز گذشته ۴۱۹ نفر از مبتلایان تازه‌شناسایی شده به ویروس کرونا بستری شده‌اند. یک روز پیش‌تر تعداد مبتلایان جدید حدود چهار صد نفر و شمار بستری‌شدگان نزدیک به صد نفر بیشتر بود.

وزارت بهداشت شمار قربانیان در میان مبتلایان به کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته را ۹۱ نفر اعلام کرد. از ابتدای اسفند ماه موارد روزانه مرگ در پیوند با کرونا با نوسان‌های اندکی کاهشی بوده و این روند ادامه دارد.

دو رقمی شدن شمار قربانیان

روز گذشته برای نخستین بار از ۳۸ روز پیش به این سو تعداد قربانیان کرونایی دو رقمی شد و به زیر صد نفر رسید. مطابق آمار رسمی از ابتدای پاندمی تا کنون ۱۳۹ هزار و ۴۷۸ نفز از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تعداد واقعی قربانیان می‌تواند تا سه برابر آمار رسمی و حتی بیش از آن باشد. مقایسه آمار مرگ و میز ثبت احوال با دوران پیش از پاندمی نیز این برآورد را تائید می‌کند.

یکی از مهم‌ترین علت‌های اختلاف آمار رسمی و واقعی، ثبت موارد مرگ کرونایی در مورد افرادی است که پیش از درگذشت نتیجه آزمایش‌های آنها مثبت بوده است.

به دلیل ناکافی بودن آزمایش‌های تشخیص در ایران بسیاری از بیماران با وجود علائم ابتلا به کووید ۱۹ بدون انجام آزمایش معتبر تشخیص جان خود را از دست می‌دهند و در آمار مرگ‌های کرونایی ثبت نمی‌شوند.

در شبانه‌روز گذشته تعداد آزمایش‌های تشخیص ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سراسر ایران کمتر از ۷۰ هزار مورد بوده است و این میزان برای جمعیتی که ۸۵ میلیون نفر برآورد می‌شود ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید