به گزارش CNN فازسی، مجسمه بحث برانگیز رونمایی شده توسط سازمان معبد شیطانی در مراسمی مخفیانه در دیترویت اعتراضات وسیعی را به دنبال داشت. ولی این پیکر با سر بز چه کسی است؟ و عناصر مجسمه شیطان نماد چه چیزهایی هستند؟
مجسمه برنجی حدود ۹ فوت ارتفاع دارد و یک هرمافرودیت (نرماده) بالدار به نام بافومت را نشان میدهد که دو کودک لبخند بر لب در کنار آن هستند. هزینهی ساخت آن ۱۰۰،۰۰۰ دلار است و معلوم شد که صدها نفر از شیطان پرستان در پردهبرداری از این مجسمه حاضر بودهاند.
از همان ابتدا، معبد شیطانی قصد داشت که این مجسمه را ۹۰۰ مایل (۱۴۵۰ کیلومتر) حرکت دهد و به جنوب غربی ببرد و آن را در مقابل بنای یادبود ده فرمان خارج از ساختمان کنگره شهر اوکلاهاما نصب کند.
وقتی دادگاه عالی اوکلاهاما طبق قانون اساسی کم ممنوعیت استفاده از اموال دولتی را به نفع یک مذهب خاص صادر کرد این تصمیم مبنی بر جابجایی مجسمه معلق شد – سرنوشت مجسمه شیطان و یادبود ده فرمان درحالحاضر نامشخص است.
۱. نام بافومت
این نام به تفتیش عقاید و شکنجهی شوالیه های معبد در سال ۱۱۰۰ برمیگردد که، بهاستناد مورخان فرانسوی جنگ های صلیبی، اعتراف کردند که معبودی به نام بافومت را فارغ از بحث دین ستایش میکنند.
۲.بافومت لوی
معروفترین تصویر مدرن از بافومت در ۱۸۵۶توسط محقق فرانسوی علوم غریبه الیفاس لوی در کتاب جادوی متعالی: دکترین و آیین آن، به تصویر درآمده بود.
او یک هرمافرودیت بالدار را با مشعلی در میان شاخهایش و یک پنج ضلعی بر پیشانی تصویر کرد.
روی بازوهایش کلمات لاتین SOLVE (جدایی) و COAGULA (ملحق شدن) وجود دارد – نیروهای “وصل و فصل” غصب شده از خداوند.
نقاشی لوی الهامی بود برای بنای یادبود جدید معبد شیطانی.
گریوز میگوید” این بنا تمام این تضادهای دوگانه را دربر میگیرد – بالا و پایین، بخش حیوان، بخش انسان، مرد و زن.
این مجسمه اضداد را در برمیگیرد و تضادها را مقدس میشمرد.”
۳.سلام دو انگشتی
دو انگشت دست راست رو به سمت بالا و دو انگشت دست چپ رو به سمت پایین، به معنای ” همان چیزی که در بالا است، در پایین نیز هست”.
این کلمات و ژستهای همراه آن برای محققین علوم غریبه آشنا هستند. اینها از کارهای قدیمی هرمس تریسگیسوس گرفته شدهاند، که نوشتههایش در طول دورهی رنسانس و اصلاحات معروف شدند.
این عبارت همچنین در ارتباط با علم، کائنات و خداوند نیز به کار میرود اما لوی نوشت بافومت او، با این ژست، ” هماهنگی کامل رحمت با عدالت را نشان میدهد.”
۴.دو کودک
گریوز میگوید: ” ما امیدواریم کودکان این مجسمه را به عنوان یک کار هنری زیبا ببینند – هیچ چیزی برای ترس وجود ندارد. بچهها نماد همین موضوع هستند”.
“صورت بز یک بیان خنثی است. اگر شما بدون دانستههای فرهنگی به آن نگاه کنید، شیطانی، وحشی یا هیولایی نیست- برخلاف آنچه مردم انتظار دارند.”
اما آیا واقعا هیچ دلیلی برای ترس کودکان از شیطان وجود ندارد؟
گریوز میگوید: “من فکر نمیکنم کودکانی که بدون پیشآگاهی از طریق تبلیغات به سمت بنای یادبود میروند چیز ترسناکی درباره آن پیدا کنند.
” اما ما نمیخواهیم به کودکان تلقین کنیم. در بیشتر مواقع کودکان مجبور به پذیرش دین میشوند. این چیزی است که ما قصد انجامش را نداریم.”
۵.عصای چاووش
روی شکم بافومت یک سمبل یونانی قدیمی از دو مار در هم تنیده در کنار یک عصا وجود دارد – عصایی که توسط هرمس و جلودارها حمل میشد.
عصای چاووش نماد تجارت، مذاکره و روابط متقابل است و توسط لوی با بافومت همراه شدهاست.
به گفتهی گریوز” برای ما این نماد صلح میان تضادها است – مانند داشتن یک بنای یادبود شیطان در کنار یک یادبود مسیحی.
ما فکر میکنیم که قرار گرفتنش در کنار ده فرمان یک پیام قدرتمند است -شما میتوانید این دوگانگیها را بدون تضاد داشته باشید.”
۶.پستانها
بافومت لوی یک هرمافرودیت، با پستان بود، گریوز میگوید ” اما ما پستانها را برداشتیم”. معبد نمیخواست به مباحث جنسیتی وارد شود که احتمال داشت آنها را از آنچه پیام مهمتر بافومت میدانستند منحرف کند.
در عوض، او میگوید، پسر و دختر، “دوگانگی مرد-زن” دیده شده در بافومت لوی را نشان میدهد.
۷. شکل پنج ضلعی
پنجضلعی دیدهشده هم بر پیشانی بافومت و هم بر تاجوتخت پشت او، یک نماد شیطانی شناخته شده است – و غالبا به شکل وارونه ظاهر میشود.
صلیب سنت پیتر نیز معمولا وارونه است- همانگونه که در جشن پردهبرداری معبد شیطانی بود.
گریوز میگوید “این وارونگی، ادراک شیطان است. این وارونگی از افراد میخواهد که زمینههای فرهنگی خود را بازبینی کنند، به شواهد بنگرند و ارزشهایشان را دوباره بازبینی کنند.
شما با دیدگاه نهادینه شدهی مذهبی بهعنوان داوران صحت اخلاقی، دیدگاه یکسویهای دارید.
این امر مانع آنها میشود که بررسی کنند آیا امروزه در مسائلی مانند ازدواج همجنسگراها و حق تولید مثل اشتباه کردهاند یا نه.
درست است، شما مجبور نیستید با شیطان همراه شوید تا آن دلایل را بپذیرید. اما تصویر شیطان در این مجسمه برای ما طنین انداز میشود.
۸.مشعل میان شاخها
گریوز میگوید “مشعل دانش همان شاخ میانی است- دستیابی به دانش را ستایش میکند. ما ارزش بالایی برای ان قائل هستیم – این مورد به طور کلی در کانون اعتقادات ما قرار دارد”.
آنگونه که لوی نوشته است: “شعلهی دانایی که در میان شاخهای بافومت میدرخشد، نور جادویی از تعادل جهانی است، تصویر برتری روح بر ماده است، همانگونه که شعله، درحالی که به ماده مرتبط است، بالای آن میدرخشد.”
۹.نوشتهها
اینها باید زودتر اضافه میشدند اما معبد شیطانی جزییات طرحهای خود را در ۲۰۱۴ در بیانیهای اعلام کرد.
در جلوی مجسمه، بالای پنجضلعی وارونه، یکی از هفت اصل اساسی معبد شیطانی قرار خواهد داشت: روحیهی شفقت، خرد و عدالت باید همیشه بر نوشتار یا گفتار غالب باشد.”
در پشت این مجسمهی سنگی پیامی از کار نمایشی لورد بایرون را نشان میدهد، قابیل که میخواند: “پس شیطان که بود؟ کسی که به تو اجازه نمیدهد زندگی کنی، یا کسی که کاری کرد برای همیشه، با لذت و قدرت دانش، زندگی کنی؟”
۱۰. معبد شیطانی چیست؟
این گروه خودشان را به عنوان” شیطانپرست، سکولار و پیشروان آزادی فردی تعریف میکنند.”
“ ما پیکر شیطانی را به عنوان نماد موروثی انسان، نشاندهندهی شورش ابدی، پرسش روشنفکرانه و آزادی فردی میدانیم نه یک موجود یا الههی مافوق طبیعی.
ما بهصورت گسترده فعالیت میکنیم و در امورات عمومی مشارکت میکنیم، درجاهاییکه ممکن است از دیدگاههای منطقی شیطانی بهره بگیریم.”