حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پنج‌شنبه ۱۹ اوت، اعلام کرد که یک کشتی با محموله سوخت از ایران عازم لبنان شده است و همزمان تهدید کرد هر گونه ایجاد مشکل برای آن کشتی با واکنش نظامی این گروه مواجه خواهد شد.

این در حالی است که ایران تحت تحریم صادرات نفت و فراورده‌های نفتی از سوی آمریکا است و احتمالا واشینگتن مانع رسیدن این کشتی به مقصد آن شود.

دبیرکل حزب‌الله افزود: «اولین کشتی با محموله مازوت طی ساعات آینده از ایران به سوی لبنان حرکت خواهد کرد و پس از آن کشتی‌های دیگری در راه خواهند بود.»

نصرالله با تهدید غیر مستقیم آمریکا و اسرائیل به واکنش نظامی در صورت آسیب به کشتی مذکور گفت: «کشتی حامل سوخت مانند سرزمین لبنان است.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که لبنان شاهد وخیم‌ترین بحران اقتصادی و معیشتی طی دهه‌های اخیر است.

دبیرکل حزب‌الله که به‌مناسبت روز عاشورا سخن می‌گفت و سخنانش از تلویزیون «المنار» وابسته به حزب‌الله پخش می‌شد، بیان کرد: «این کشتی و کشتی‌های دیگر بدون هیچ مشکلی به لبنان خواهند رسید.»

او با اشاره به این‌که «بحران سوخت»، توطئه و بحرانی عمدی است، افزود: «اگر دولت مانند روزهای اخیر با شجاعت به این بحران ورود می‌کرد، شاهد صف‌های طولانی و خف‌بار برای خرید سوخت نمی‌بودیم.»

سخنان تهدیدآمیز نصرالله در حالی گفته می‌شود که طی ماه‌های اخیر، منطقه خاورمیانه شاهد جنگ پنهانی کشتی‌ها میان ایران و اسرائیل بوده است.

از سویی، سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان سخنان نصرالله در توصیف کشتی‌های ایرانی به عنوان «سرزمین لبنان» را نقض «حاکمیت ملی لبنان» برشمرد و گفت: «این اظهارات لبنان را مانند یک استان ایرانی به‌حساب می‌آورد، چنین سخنانی کاملا غیر‌مسئولانه است و به‌شدت رد می‌شود.»

منابع آگاه به «العربیه» گفتند که پیشتر دبیرکل حزب‌الله به‌دلیل احتمال تحریم لبنان در صورت واردات مستقیم سوخت از ایران، موافقت کرده بود که کشتی‌های سوخت‌رسان به‌جای پهلوگیری در بندر بیروت، محموله خود را در بندر «بانیاس» سوریه تخلیه کنند ‌و پس از آن سوخت به لبنان انتقال داده شود.

لبنان طی ماه‌های گذشته با بحران بی‌سابقه کمبود سوخت مواجه شده که بر بخش‌های اقتصادی بسیاری تاثیر گذاشته است. این شرایط باعث ایجاد بازار سیاه در لبنان و‌ قاچاق سوخت به سوریه نیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید