به گزارش CNN فارسی به نقل از رسانه‌های اسرائیل، او که به اسرائیل سفر کرده است، شامگاه یکشنبه ۳۱ مرداد، در یک نشست خبری که پس از دیدارش با وزرای خارجه اسرائیل و قبرس برگزار شد، با اشاره تلویحی به اعزام نیروهای ترکیه به لیبی، این موضوع را دخالت در «امور داخلی» لیبی و علیه منافع سایر کشورها خواند.

آقای دندیاس با تاکید بر اینکه «افراط‌گرایی مذهبی، ترور، بنیادگرائی از شمال آفریقا تا شرق دریای مدیترانه و افغانستان تشدید شده»، گفت در شرایط کنونی «طالبان ترکیه را هم‌پیمان خود می‌بیند و حماس به طالبان شادباش می‌گوید».

نخست‌وزیر یونان در مورد اتحاد ترکیه با طالبان توضیح بیشتری نداد ولی آقای اردوغان در روزهای اخیر از تلاش کشورش برای مذاکره با طالبان و احتمال دیدار خود با رهبر طالبان خبر داده و سخنگوی طالبان نیز گفته است که افغانستان در دوره جدید به ترکیه برای بازسازی بشدت نیازمند است.

حمله تند وزیر خارجه یونان به اردوغان در حالی صورت گرفت که روز شنبه، ۳۰ مرداد، کیریاکیس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، با رئیس جمهور ترکیه در مورد راه‌کارهای مشترک برای جلوگیری از هجوم دوباره پناهجویان افغانستانی از طریق ترکیه به یونان، تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

یونان و ترکیه در چند دهه اخیر مناسبات متشنجی داشته‌اند و سه بار به آستانه جنگ نزدیک شده‌اند. آخرین بحران بین دو کشور مربوط به حقوق بهره‌برداری از گاز در بخش شرقی دریای مدیترانه است.

یونان از اقدام ترکیه در اعزام کشتی‌ به مناطقی در این بخش از دریا برای پژوهش در مورد وجود احتمالی ذخایر گازی زیر بسترهای دریا، بشدت ناخشنود است.

اسرائیل نیز در یک دهه اخیر اقدام به بهره‌برداری از حوزه‌های گاز در دریای مدیترانه کرده و برای تقویت موضع خود، از جمله در برابر لبنان بر سر استخراج این منابع، اتحاد راهبردی با یونان و قبرس را تحکیم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید