به گزارش CNN فارسی در گزارش سالانه “شکاف سازگاری” که روز پنجشنبه در بحبوحه اجلاس آب و هوایی کاپ ۲۶ در گلاسکو منتشر شد آمده است که هزینه‌های برآورد شده برای انطباق با شدیدترین اثرات گرم شدن دما مانند خشکسالی، سیل و بالا آمدن دریاها در کشورهای کم درآمد ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از مقدار پولی است که در حال حاضر به آن مناطق سرازیر می‌شود.

در محور این طرح ایالات متحده پیشنهاد آژانس حفاظت از محیط زیست قرار دارد که برای اولین‌بار اپراتورهای نفت و گاز را ملزم می‌کند تا به طور جدی نشت متان را یافته و برطرف کنند. عملیات نفت و گاز موجب انتشار یک‌سوم از گازهای متان است.

شی ژن‌هوا، مسئول امور ناظر بر تغییرات اقلیمی دولت چین هم به خبرنگاران گفت که می‌توان در نشست کاپ ۲۶ درباره قوانین بازار کربن که تحت ماده شش توافقنامه پاریس قرار می‌گیرد،‌ توافق کرد.

او اضافه کرد آلوک شارما، رییس دوره‌ای اجلاس کاپ ۲۶ و جان کری، نماینده آمریکا و سایر رهبران کشورها در گفت‌وگوهایشان تایید کرده‌اند که کشورهای توسعه‌یافته می‌توانند در پی از دست دادن هدف‌ تعیین‌شده برای سال ۲۰۲۰، به وعده جمعی پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه سالانه اقلیمی به کشورهای در حال توسعه عمل کنند.

بر اساس گزارش‌ها، رهبران حاضر در نشست توافق کرده‌اند بیش از ۱۹ میلیارد دلار بودجه دولتی و خصوصی به مقابله با جنگل‌زدایی اختصاص یابد.

اتحادیه اروپا در نشست آب و هوایی گلاسگو متعهد شد طی پنج سال آینده یک میلیارد یورو از بودجه خود را صرف حفظ جنگل‌ها از جمله جنگل‌های برخی کشورهای آفریقایی بکند.

علاوه بر وعده محدود کردن گرمایش، دولت‌های کشورهای ثروتمند در توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ بر تعهد خود برای کمک سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیرتر برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و سازگاری با بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید