به گزارش CNN فارسی ، حامد اسماعیلیون این دادگاه را «نمایشی شرم‌آور با ده افسر رده پایین به عنوان متهم» خواند . بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، این خانواده‌ها تصاویر جان‌باختگان هواپیما و پلاکاردهایی را در دست دارند.

روی برخی از پلاکاردها نوشته شده است: «رسیدگی بدون ابلاغ نظریه کارشناسان خلاف قانون است»، «رسیدگی بدون رفع نقض، صوری و نمایشی است»، «حقیقت نباید فدای مصلحت شود» و «هرگز دادخواهی با غرامت قابل معاوضه نیست».

همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور پرتعداد خود، تجمع این خانواده‌ها را محاصره کرده‌اند.

حامد اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در جریان انهدام این هواپیما از دست داده است، این دادگاه را «نمایشی شرم‌آور با ده افسر رده پایین به عنوان متهم» توصیف کرد.

او که اکنون ساکن کاناداست، در توییتی نوشت: «نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود.»

جواد سلیمانی، از دیگر اعضای خانواده‌های جان‌باختگان نیز ساعاتی پیش از برگزاری دادگاه در توییتی این دادگاه را «نمایشی» خواند و نوشت: «دادگاهی که علی خامنه‌ای و اعضای شورای عالی امنیت ملی را بابت باز نگه داشتن حریم هوایی بعد حمله به آمریکا و شلیک چندین موشک به مسافران بی‌پناه محکوم نکند، سیرک خیمه‌شب‌بازی بیش نیست. دادخواهی ادامه دارد…»

یکی دیگر از اعضای خانواده‌های قربانیان نیز در توئیتی در واکنش به محاصره تجمع خانواده‌ها از سوی نیروهای امنیتی نوشت: «وحشت دارند. از پدران #ps752 که سوختن فرزندانشان در آسمان ایران را به چشم دیده‌اند، از مادرانی که چیزی برای از دست دادم ندارند، وحشت دارند. قشون‌کشی کرده‌اند که شعار مرگ بر خامنه‌ای در جلوی بی‌دادگاه شنیده نشود. دادخواهی در یک دادگاه بین‌المللی نزدیک است.»

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از دادگاه پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی در تهران، قاضی در پاسخ بخ اعتراض شکات و وکلایشان مبنی بر این که رسیدگی به پرونده بدون ابلاغ نظریه کارشناسان صورت گرفته، گفت: این ایراد وارد است و دادگاه بخشی از پرونده را برای رفع نقص به دادسرا ارجاع داده است.

بر اساس این گزارش، قاضی با این حال اعتراض برخی از وکلای اولیای دم جانباختگان را که معتقد بودند تنها کیفرخواست را قرائت کرده‌اند و موفق به مطالعه مجلدات پرونده نشده‌اند، گفت: «اگر این کار را نکرده‌اند نمی‌توان این امر را ناشی از کوتاهی دادگاه دانست.»

هفته گذشته امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از این که چطور هواپیما بعد از برخورد اولین موشک نتواسته به فرودگاه برگردد ابراز تعجب کرد.

او که از نظر خانواده‌های قربانیان از متهمان اصلی انهدام این هواپیماست، در نشستی با اعضای بسیج دانشجویی گفت: «سوال ما این بود که چطور هواپیما پس از اصابت موشک با سر جنگی چندکیلویی نتوانست به فرودگاه برگردد».

حاجی‌زاده ادامه داد در روزهای اول انهدام هواپیمای اوکراینی «ما سریع اعلام کردیم که ما این کار را کردیم، اما دیگران نمی‌پذیرفتند».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در پی پنهانکاری این حادثه بودند و تحت فشار گزارش‌های بین‌المللی مجبور به توضیح در این باره شدند.

همچنین حامد اسماعیلیون در واکنش به این اظهارات حاجی‌زاده گفت: «می‌گوید هواپیما چطور نتوانسته برگردد و بنشیند، شما حداقل دوبار با موشک به یک هواپیما شلیک کردید و انتظار دارید که هواپیما برگردد، شما می‌دانستید که دارید به این هواپیمای مسافربری شلیک می‌کنید.»

در فروردین ماه، غلامعباس ترکی، دادستان نظامی پیشین تهران از صدور کیفرخواست علیه ۱۰ نفر از «مسئولانی که در پرونده انهدام هواپیمای اوکراین دخیل بودند» خبر داد.

این در حالی است که کانادا و اوکراین گزارش رسمی جمهوری اسلامی درباره هواپیمای اوکراینی را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا اواخر اردیبهشت در حکمی، شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را «عمدی» و «تروریستی» دانست و تیرماه نیز دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، اعلام کرد کی‌یف در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با تهران آماده است مساله را به دادگاه‌های بین‌المللی ببرد.

این هواپیما ۱۸ دی ۱۳۹۸ بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران منهدم شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

دیدگاهتان را بنویسید