به گزارش CNN فارسی هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد که گفت‌وگوها در ریاض، فرصتی واقعی برای حل و فصل بحران در یمن است.

گروندبرگ، چهارشنبه ۶ آوریل، در کنفرانسی مطبوعاتی از عمان تاکید کرد که آتش‌بس، نیاز به پشتیبانی و احترام همه طرف‌ها دارد.

او همچنین تصریح کرد، روزهای اول آتش‌بس، مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین روند پیش رو است.

رقابت با زمان

سرحان المنیخر، سفیر شورای همکاری خلیج در یمن نیز پیشتر اعلام کرده بود که آشتی، عنوان گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی در ریاض است و شرکت کنندگان برای دستیابی به راه حل، در حال رقابت با زمان هستند.

المنیخر، سه‌شنبه در نشست خبری گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج با آنچه یمنی‌ها بر سر آن توافق دارند، هرگز مخالفت نخواهند کرد و آنها هستند که صلح را در یمن برقرار خواهند کرد.

آتش‌بس دوماهه

نماینده سازمان ملل متحد، شامگاه جمعه اعلام کرده بود، طرف‌های بحران یمن به آتش‌بس دو ماهه (که از شنبه دوم آوریل آغاز شد) و توقف کلیه عملیات‌های نظامی در داخل یمن و در منطقه مرزی، پاسخ مثبت داده‌اند و تمدید آن با رضایت طرفین، امکان پذیر است.

او تصریح کرد: «طرفین همچنین با ورود کشتی‌های سوخت‌رسان به بندر حدیده و انجام پروازهای تجاری به مقاصد از پیش تعیین‌شده، به و از فرودگاه صنعا و همچنین بازگشایی جاده‌ها در تعز و سایر استان‌ها موافقت کردند.»

محورهای نظامی، سیاسی و انسانی

این آتش‌بس، همزمان با آغاز گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی در ریاض زیر نظر شورای همکاری خلیج در چهارشنبه گذشته برقرار شد.

هانس گروندبرگ و همچنین تیم لندرکینگ فرستاده آمریکا به یمن، در این مذاکرات که به محورهای نظامی، سیاسی و انسانی می‌پردازد، شرکت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید