به گزارش CNN فارسی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان (۲ نوامبر) گفت: نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مانند پرواز در میان ابرهای متراکم است و این وضعیت نمی‌تواند برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد.

آقای گروسی در ادامه گفت که تدابیر امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران به دنبال تغییر دولت در این کشور افزایش یافته و در برخی موارد منجر به لحظاتی دشوار بین بازرسان آژانس و مسئولان ایرانی شده است.

گروسی به آسوشیتدپرس گفت که امیدوار است به زودی به ایران بازگردد و «مذاکرات مناسب در سطح بالا» و رو در رو با مقامات ایران داشته باشد که منجر به بازگشت توانایی آژانس در نظارت لحظه به لحظه بر فعالیت‌های ایران شود تا این سازمان بداند که ایران مشغول انجام چه کارهایی است.

گروسی گفت: «این به همان اندازه که به نفع جامعه بین المللی است به نفع آنها (ایرانی‌ها) نیز است، زیرا اگر آنها درباره نیت‌های خود برای ادامه برنامه هسته‌ای با اهداف غیرنظامی جدی هستند، باید درباره آن چه آنجا می‌گذرد تضمین دهند.»

آقای گروسی این سخنان را در حاشیه اجلاس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو به آسوشیتدپرس اعلام کرد.

وی گفت اگر مسائل حل نشود در وضعیت «بسیار نامشخصی خواهیم بود و امیدوارم اینطور نشود.»

گروسی درباره روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران گفت: «همراه با تغییر دولت، ما شاهد افزایش سطوح امنیتی شدید در اطراف تاسیسات آنها بودیم و این باعث شده است که برخی اوقات لحظات سختی را با بازرسان ما ایجاد کنیم.»

او گفت ما در حال بررسی دقیق آن شرایط هستیم و «من هرگز بازرسان خود را در معرض خطر قرار نمی‌دهم.» آقای گروسی در این باره توضیحی نداد.

دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که ایران از حدود ۹ ماه پیش نظارت‌های فراپادمانی و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید