طی هفته های اخیر قیمت برنج برای دومین بار از ابتدای سال دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفت که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کردند، اما نکته مهم این است که در این شرایط بسیاری از اقشار پایین جامعه توان خرید  برنج با نرخ هر کیلو ۵۰ هزار تومان و بعضا بالاتر را ندارند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی با  ۴۲ هزار تا ۵۰ هزار تومان و برنج خارجی ۲۳ هزار تا ۲۸ هزار تومان است که نسبت به ابتدای سال تغییر محسوسی داشته است . بسیاری از مغازه داران عواملی همچون خشکسالی، کاهش واردات و هزینه های بالای تولید را علت  این گرانی می دانند که با توجه به آغاز فصل برداشت و عرضه برنج  سال گذشته مانده در انبارها، مسائلی همچون خشکسالی و گرانی هزینه های تولید بهانه ای بیش نیست و  دستگاه های مسئول با اعمال نظارت دقیق بر سطح بازار باید از گران فروشی جلوگیری کنند.

آمارها نشان می دهد که سالیانه ۳ میلیون تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که سال گذشته ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن از این میزان در داخل تولید شد . امسال به سبب شرایط خشکسالی و کم بارشی پیش بینی می شود که تولید به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که بنابر واردات در ماه های اخیر، کسری چندانی در تامین نیاز کشور وجود ندارد که بخواهد بر التهاب بازار اثر بگذارد، اما متاسفانه موضوع گرانی برنج از هفته های گذشته آغاز شده است، هر چند مسئولان انتقاداتی نسبت به اختلاف قیمت کنونی برنج در استان های شمالی با بازار تهران دارند و قیمت های فعلی در بازار را کاذب می دانند.

بنابر اذعان دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، واردات این کالا نسبت به سال های قبل ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع خود می تواند یکی از علل گرانی در بازار باشد، هر چند برخی فعالان و دست اندرکاران بازار اذعان می کنند که برنج خارجی به حدی در انبارها موجود است که در ماه های گذشته همراه با روغن عرضه می شده است.

دیدگاهتان را بنویسید