به گزارش CNN فارسی بر اساس بیانیه وزارت اطلاعات سودان که در فیس‌بوک منتشر شد، اوایل روز دوشنبه به وقت محلی خانه عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در خارطوم توسط نیروهای نظامی محاصره شده است و او در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

وزارت اطلاعات در ادامه گفت که چندین وزیر و مقامات دولتی و همچنین شاهدان دستگیر شده‌اند.

این وزارتخانه در پست فیسبوک خود نوشت: عبدالله حمدوک در پیامی از حبس خانگی خود از مردم سودان خواست تا برای دفاع از انقلاب خود به خیابان‌ها بریزند و به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، شبکه اینترنت در برخی از مناطق خارطوم، پایتخت سودان قطع شده است.

همزمان «تجمع کادرهای حرفه‌ای» سودان با تأکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است، از مردم و نیروهای انقلابی خواست که به خیابان‌ها بیایند و در برابر هرگونه “کودتای نظامی” مقاومت کنند و آن‌ها را به بستن جاده ها و اعتصاب عمومی و عدم همکاری با کودتاگران دعوت کرد.

تجمع کادرهای حرفه‌ای در بیانیه دوم خود تأکید کرد که اکثر اعضای هیئت دولت و شورای حکومتی بازداشت شده‌اند و قرار است اینترنت در سراسر سودان قطع شود و از نیروهای انقلابی و سیاسی و اصناف و مردمی خواست که آماده هر سناریویی باشند.

حزب سوسیالیست سودان نیز خواهان نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در پی بازداشت‌های گسترده شد.

فعالان در رسانه‌های اجتماعی هم گزارش دادند که اینترنت و خدمات تلفن همراه در بیشتر نواحی سودان قطع شده و ارتباطات در برخی مناطق در خارطوم پایتخت تحت تأثیر قرار گرفته است.

فعالان همچنین عکس‌ها و فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌داد معترضان در اعتراض به دستگیری وزیران و مقامات، برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کرده و لاستیک ماشین آتش می‌زنند.

سی‌ان‌ان هر چند نتوانست این ادعا را تأیید کند، با این حال چند نفر از اعضای خانواده وزیر اطلاعات گزارش دادند که او یکی از چندین مقام ارشد کشور است که بازداشت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید