به گزارش CNN فارسی، اسلامی افزود: دلیل اینکه امروز مذاکرات در سطح دیپلماتیک صورت می‌گیرد، این است که ما مطمئن باشیم که بهانه‌ها سلب شده و تحریم‌ها در چارچوب برجام لغو می‌شود./ هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد که این تدبیر که «ما هم بازگشت از تعهدات را دنبال کنیم» موجب شد که آن‌ها به میز مذاکره بازگردند.

اسلامی خاطرنشان کرد در نتیجه مذاکرات، باید راستی‌آزمایی ادعای آنها در حوزه‌های اجرایی کشور و حوزه اقتصادی، بانکی، پولی و تجارت اثبات شود و در پرتو آن، ما هم به تعهدات خود در برجام بازگردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در همین حال گفت: ما خود را موظف و مکلف به اجرای سند راهبردی هسته‌ای می‌دانیم، و کنترل فرمان صنعت هسته‌ای ما در تهران و نه وین است.

او درباره اینکه در صورت توافق برای احیای برجام «غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم قرار است در داخل کشور بماند، یا به خارج از کشور منتقل شود»، گفت: برجام، چارچوب اقدامات است و بر اساس برجام عمل خواهد شد.

اینکه این دستاورد چگونه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بستگی به نتایج مذاکرات دارد و تیم مذاکره‌کننده که مسئولیت آن با وزارت خارجه است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران جدا شدن برخی دانشمندان هسته‌ای از این سازمان را تایید کرد و گفت: اشخاصی بودند که جویای کار با یک وضعیت متفاوت بودند و از سازمان جدا شدند و رفتند. حال با هر انگیزه و نیتی بود تمایل داشتند به بخش‌های دیگر بروند اما بحث «اخراج» دانشمندان هسته‌ای، بحث انحرافی است.

محمد اسلامی درباره وضعیت امنیتی تاسیسات هسته‌ای نطنز، گفت: در نطنز در حال حاضر انتصابات جدیدی صورت گرفته است و اشخاص جدیدی مشغول به کار شده‌اند.

اینکه روند گذشته در مجتمع غنی‌سازی نطنز متاثر از نگاه مدیریتی خاصی بوده یا به لحاظ امنیتی علل و عوامل اتفاقاتی که در نطنز افتاده چه چیزی بوده، در جای خود قابل بحث و بررسی است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره انفجارهای سایت نطنز نیز گفت: عوامل بروز آن حوادث شناسایی و دنبال شده و قبل از آغاز مسئولیت من در سازمان انرژی اتمی نیز این بحث مطرح بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید