به گزارش CNN فارسی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست اضطراری و مجازی وزرای خارجه این اتحادیه در شامگاه یکشنبه ۲۷ فوریه اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو برای ارسال تسلیحات به اوکراین به تصویب کشورهای عضو رسیده است.

بورل گفت در پی توافق با گروه هفت کشور صنعتی، روند تحریم بانک مرکزی روسیه نیز به جریان افتاده است. او همچنین از حمایت وزرای خارجه اتحادیه اروپا از تحریم روسیه خبر داد.

● سوئد و دانمارک هزاران سلاح ضدتانک به اوکراین می‌فرستند

ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد در استکهلم اعلام کرد به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، سیاست بنیادین کشور خود مبنی بر عدم ارسال سلاح به مناطق بحرانی را تغییر می‌دهد.

خانم اندرسون گفت، دولت سوئد از جمله ۵هزار سلاح ضدتانک، ۵هزار کلاه‌خود و ۵هزار جلیقه ضدگلوله به اوکراین ارسال خواهد کرد. او افزود که این رویکرد از سال ۱۹۳۹ بدین سو یک استثناء و اقدامی بی‌نظیر در سوئد است.

مِته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک نیز در برابر خبرنگاران گفت که کشورش ۲۷۰۰ سلاح ضدتانک به اوکراین می‌فرستد.

● نروژ سهام خود در روسیه را می‌فروشد

صندوق دولتی نروژ، فروش سهام و دارایی‌های خود در روسیه را اعلام کرد. بر پایه داده‌های دولت نروژ، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ دارای اوراق بهادار روسیه به ارزش ۲،۸ میلیارد دلار بوده است. این حجم از ارزش شامل سهام نروژ در ۴۷ شرکت روسی و اوراق بهادار دولتی این کشور می‌شود.

نروژ با ۱۳۰۰ میلیارد دلار بزرگترین صندوق دولتی را در سطح جهانی داراست.

● اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی تمامی هواپیماهای روسی می‌بندد

در تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، اوزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه حریم هوایی خود را به روی تمام هواپیماهای روسی خواهد بست.

پیش از این شماری از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله آلمان و اتریش، بستن حریم هوایی خود برای هواپیماهای روسی را اعلام کرده بودند. در پی آن کانادا نیز به تحریم پیوست.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین اقدامات تنبیهی علیه بلاروس به دلیل حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین را اعلام کرد.

● دست‌کم ۳۰۰ هزار آواره اوکراینی وارد اتحادیه اروپا شده‌اند

بر پایه داده‌های کمیسیون اتحادیه اروپا، دست‌کم ۳۰۰هزار آواره اوکراینی وارد قلمرو اتحادیه اروپا شده‌اند. ایلوا یوهانسون، کمیسیر امور داخلی اتحادیه اروپا، پیش از جلسه رایزنی وزیران کشور این اتحادیه گفت، باید در انتظار ورود انسان‌های بیشتری باشیم.

خانم یوهانسون این‌ که آوارگان با استقبال گرم ساکنان نواحی مرزی اتحادیه اروپا مواجه شده‌اند را “مایه افتخار خود” نامید.

● واشنگتن: روسیه در هیچ زمانی مورد تهدید ناتو نبوده است

دولت آمریکا اعلام کرد که روسیه از سوی ناتو در هیچ زمانی مورد تهدید قرار نگرفته است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن گفت، پرزیدنت پوتین امروز تسلیحات هسته‌ای روسیه را به حالت آماده‌باش درآورده است، و این اقدام پیروی از یک الگو است.

ساکی افزود، پوتین سناریوی خطرهایی را می‌سازد که وجود خارجی ندارند، با این هدف که تهاجم خود را توجیه کند. او تأکید کرد: «ما توان دفاع از خود را داریم.»

● کنسرن نفتی بی‌پی از کنسرن روسی “روس‌نفت” خارج می‌شود
برنارد لونی، رئیس کنسرن انرژی BP اعلام کرد از مشارکت خود در کنسرن نفتی روس‌نفت خارج خواهد شد. او گفت تهاجم روسیه به اوکراین باعث تغییر رویکرد بوده است.

کنسرن بی‌پی هم‌اکنون با ۱۹،۷۵ درصد در کنسرن روس‌نفت سهیم است. یک سخنگوی بی‌پی گفت، با خروج بی‌پی در پایان سه‌ماهه اول سال جاری، تا ۲۵ میلیارد دلار هزینه در اظهارنامه مالیاتی وارد خواهد کرد.

حدود ۵ درصد استخراج و تولید نفت جهان توسط کنسرن دولتی روسیه “روس‌نفت” صورت می‌گیرد.

● روسیه از پیش‌شرط خود در مذاکره با اوکراین منصرف شد

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که روسیه از شروط خود برای گفت‌وگو با اوکراین منصرف شده است. او افزود که علت این امر ضدحملات اوکراین در برابر حملات روسیه بوده است.

کولبا افزود در مذاکرات پیش رو، اوکراین می‌خواهد بشنود که روسیه چه چیزی برای گفتن دارد.

● ترکیه روسیه را به بستن تنگه بسفر و داردانل تهدید کرد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترکیه به قرارداد تاریخی و بین‌المللی مونرو در مورد مقررات عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل به سوی دریای سیاه اشاره کرد. او گفت، ترکیه می‌تواند در زمان‌های جنگ گذار از این دو آبراه را محدود سازد.

دیدگاهتان را بنویسید