اداره مطبوعات و انتشارات ملی چین به خبرگزاری دولتی “شین هوا” گفته که بازی‌های ویدئویی در این روزها فقط بین ساعت ۸ تا ۹ شب مجاز است.

قوانین قبلی بازی آنلاین کودکان را به ۹۰ دقیقه در روز محدود می‌کرد که در ایام تعطیلات به سه ساعت افزایش می‌یافت.

همچنین به شرکتهای مرتبط با این بازی‌ها دستور داده شده تا از بازی کودکان در خارج از این ساعات جلوگیری کنند.

به گفته سازمان تنظیم کننده این مقررات، نظارت بر شرکتهای بازی‌های آنلاین هم افزایش خواهد یافت تا از اجرای این محدودیتهای زمانی اطمینان حاصل شود.

اقدام اخیر نشان دهنده نگرانی طولانی مدت دولت این کشور درباره تاثیر بازی “بیش از حد” بر جوانان است.

اوایل ماه جاری بود که یک رسانه دولتی چین بازیهای آنلاین را “افیون روح” نامید.

یک ماه پیش از وضع تازه‌ترین محدودیتها، روزنامه دولتی اطلاعات اقتصادی در مقاله‌ای مدعی شد که بسیاری از نوجوانان به بازی‌‎های آنلاین معتاد شده‌اند و این روند بر روی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

انتشار این مطلب باعث افت چشمگیر ارزش سهام بعضی از بزرگترین شرکتهای بازی آنلاین چین شد.

در ماه ژوئیه، شرکت “تن‌سنت” غول فناوری و بازی‌های انلاین چین سیستم تشخیص چهره را برای جلوگیری از بازی کودکان بین ساعت ۱۰ شب تا ۸ صبح اعلام کرد.

این اقدام در پی نگرانی‌هایی درباره استفاده از کارت شناسایی بزرگسالان برای دور زدن قوانین توسط کودکان، به اجرا درآمد.

ژائوین فنگ،خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید مقررات تازه احتمالاً پایان ناامیدکننده تابستان برای دهها میلیون بازی کننده جوان چین است.

مقامات چینی مدتها نگران اعتیاد جوانان به بازی و دیگر فعالیت‌های مضر آنلاین بوده‌اند.

به نظر می‌رسد که پکن نسبت به گسترش سرمایه و فناوری به دلیل تأثیرات منفی بالقوه آن بر رفاه نسل جوان این کشور با شک و تردید فزاینده‌ای می‌نگرد.

این مقررات جدید در میان اعمال محدودیتهای وسیع بر غول‌های فناوری چین مانند علی بابا ، دیدی و تن‌سنت و همچنین اصلاحاتی در زمینه فعالیتهایی که توسط پکن برای نسل جوان مضر تلقی می‌شود، از جمله فرهنگ طرفداری از افراد مشهور اعمال شده است.

دولت چین با وضع این قوانین، امیدوار است در بین جوانان “انرژی مثبت” ایجاد کرده و آنها را با آنچه دولت این کشور “ارزشهای صحیح” می‌داند، آموزش دهد.

در حالی که بسیاری از والدین چینی از محدودیت بازی استقبال می‌کنند، بعضی در شبکه‌ اجتماعی “وی‌بو” از مداخله دولت به عنوان اقدامی “غیر منطقی” و “خودسرانه” انتقاد می‌کنند.

در یکی از نظرات کنایه آمیز در شبکه‌های اجتماعی آمده: “چرا برای زمان رفتن ما به توالت، غذا خوردن و خوابیدن ما برنامه‌ریزی نمی کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید