به گزارش CNN فارسی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی از شلیک یک “پرتابه ناشناس” از سوی کره شمالی به سمت دریا خبر داده است.

گارد ساحلی ژاپن که اولین گزارش را از این پرتاب ارائه داده بود گفت که احتمالا این موشک می‌تواند یک موشک بالستیک باشد، اما هنوز هیچ تاییدی ارائه نشده است.سازمان ملل کره شمالی را از آزمایش‌ موشک‌های بالستیک و دیگر تسلیحات هسته‌ای منع کرده است.

در صورت تایید، این اولین پرتاب پیونگ یانگ در سال جاری میلادی است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که اطلاعات کره جنوبی و آمریکا برای به دست آوردن جزئیات بیشتر در حال تجزیه و تحلیل دقیق هستند.

همزمان رویترز به نقل از نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گزارش داد که موشک بالستیک مشکوک حدود ۵۰۰ کیلومتر پرواز کرده است، اما به گفته یک کارشناس، هنوز راهی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

آنکیت پاندا، نویسنده کتاب “کیم جونگ اون و بمب” به بی‌بی‌سی گفت که راهی وجود ندارد تا ارزیابی کنیم آیا یک موشک دوربرد در مسیری کوتاه‌ به پرواز درآمده یا خیر.

سال ۲۰۱۷ کره شمالی موشک هواسونگ-۱۵ با بُردی نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد که می‌تواند به پایگاه‌های نظامی آمریکا در جزیره گوآم در اقیانوس آرام حمله کند.

آزمایش اخیر چند روز پس از آن انجام می‌شود که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد به خاطر تحرکات نظامی فزاینده به تقویت قابلیت دفاعی کشورش می‌پردازد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن با اشاره به آزمایش های مکرر موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۱، پرتاب اخیر را “بسیار تاسف بار” خواند.

سال ۲۰۲۱، کره شمالی به پیشرفت برنامه تسلیحاتی خود ادامه داد و از جمله به آزمایش موشک‌های مافوق صوت جدید، موشک بالستیک و همچنین موشک کروز دوربرد پرداخت.

موشک‌های بالستیک نسبت به موشک‌های کروز خطرناک‌تر به حساب می‌آیند، زیرا می‌توانند محموله‌های قدرتمندتری را حمل کنند، بُرد بیشتری دارند و می‌توانند سریع‌تر پرواز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید