به گزارش CNN فارسی ، واردزیا که در دامنه‌های اروشتی پراکنده است و بر فراز دره‌ای سرسبز که در کنار رودخانه کورا قرار گرفته است، برجسته‌ترین شهر غار گرجستان است.
در زمان خود، این باغ سنگ‌تراشی شده شامل ۶۰۰۰ اتاق بود که در ۱۹ سطح پراکنده شده بودند، شامل ۲۵ انبار شراب، یک صومعه، ۱۵ کلیسای کوچک و یک داروخانه، که همگی گرد هم آمده‌اند تا یک شهر و صومعه پر جنب و جوش قرون وسطایی را ایجاد کنند.

تونل های فرار مخفی، بن بست های گیج کننده

اولین بار در قرن دوازدهم و تحت سلطنت پادشاه جورجی سوم به عنوان یک قلعه طراحی و ساخته شد، دختر او بود که واقعاً آن را به ثمر رساند. زیر نظر او، مجموعه‌ای پیچیده از غارها و اتاق‌ها در اعماق شکم اروشتی حفر شده بود، که در میان آنها یک تونل فرار مخفی و مجموعه‌ای از سالن‌های بن‌بست برای گیج کردن دشمنان وجود داشت.

با گذشت سالها، به سرعت از یک قلعه ساده به یک صومعه وسیع، مرکز فرهنگی و دژ حمله تبدیل شد. واردزیا خانه حدود ۲۰۰۰ راهب بود، ده ها هزار نفر را در خود جای داده بود، و به لطف تراس های حاصلخیز و سیستم آبیاری پیچیده، قبل از آن که حتی یک چیز باشد، شهری خودکفا بود.
در راس همه چیز تامار کبیر قرار داشت، پادشاهی افسانه ای که آنقدر خشن و قدرتمند بود که عنوان پادشاه را به دست آورد. در طول سلطنت نزدیک به ۳۰ سال خود – دو بار متاهل – گرجستان از نظر سیاسی و سرزمینی شکوفا شد، حکومت او در سراسر قفقاز بزرگ گسترده شد و در جنوب بین گنجه امروزی و ارزروم فرو رفت.

ادبیات و هنر بی‌سابقه شکوفا شد و جای خود را به برخی از بزرگ‌ترین چهره‌های گرجستان داد. یعنی، شوتا روستاولی، شاعر قرون وسطایی که عشق نافرجامش به تامار و شعر حماسی “شوالیه در پوست پلنگ” جایگاه او را در تاریخ مستحکم کرد و تقریباً در همه شهرهای کشور برای او خیابانی به ارمغان آورد.
موفقیت واردزیا هر چند پر رونق بود، عمر نسبتاً کوتاهی داشت. در سال ۱۲۸۳ زمین لرزه ای منطقه را لرزاند و بیش از ۷۰ درصد شهر را ویران کرد و دیوار بیرونی را در بهمنی به ابعاد کتاب مقدس فرو ریخت. بدون دفاع مستحکم، اکثر واردزیا وسایل خود را جمع کردند و رفتند و تنها راهبان ثابت قدم را پشت سر گذاشتند.

ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید