به گزارش CNN فارسی، چفیه مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر عراق در دیدار با اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در شهر نجف خبرساز شد.

این چفیه که خاستگاه آن جنوب عراق است، به عنوان واکنشی به برخی از رهبران جناح‌های وابسته به ایران تعبیر شده است.

چفیه‌ای که رهبران جناح‌های وابسته به ایران در عراق می‌پوشند، چفیه «بسیجی» یا همان چفیه‌ای است که خامنه‌ای استفاده می‌کند.

صدر روز گذشته اسماعیل قاآنی را به حضور خود پذیرفته بود.

توییت روز گذشته مقتدی صدر، حاکی از موضع سیاسی ثابت او و تصمیمش برای تشکیل «دولت اکثریت ملی» به‌دور از دخالت دست‌های خارجی است.

از سوی دیگر به‌نظر می‌آید که تلاش‌های اسماعیل قاآنی در چند روز گذشته، و همچنین دیدارهای او با چهره‌های برجسته عراقی منجر به نزدیکی بین «چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق» و جنبش صدر نشده است.

چارچوب هماهنگی شامل ائتلاف «فتح»، حزب نوری مالکی، رهبر ائتلاف «دولت قانون» و سایر گروه‌ها و رهبران شیعی وابسته به تهران است.

یک منبع سیاسی آگاه، جزئیات بیشتری از روند این دیدار در منطقه «الحنانه»، مقر صدر در شهر نجف در اختیار «العربیه» قرار داد.

نامه‌ای از خامنه‌ای

بر این اساس مقتدی صدر، سه‌شنبه ۸ فوریه در ملاقات با اسماعیل قاآنی، نامه‌ای از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد که در آن بر ضرورت اتحاد میان نیروهای موسوم بیت سیاسی شیعی و حرام بودن تفرقه میان اعضای این بیت، تحت هر شرایطی تاکید شده است.

به‌ گفته منابع «العربیه»، صدر نیز از طریق قاآنی برای خامنه‌ای پیامی فرستاده که در آن تاکید شده دولت جدید عراق با مشارکت طرف‌هایی از هیأت هماهنگی و نه کل آن تشکیل می‌شود. این اشاره‌ای به مخالفت او با پیوستن نوری المالکی به دولت اکثریت ملی است.

منابع «العربیه» همچنین گزارش دادند که قاآنی پیامی نیز به مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق منتقل کرده که در آن تاکید شده تشکیل دولت در عراق بدون مشارکت اعضای هیأت هماهنگی وابسته به تهران، تهدیدی علیه امنیت ملی ایران است.

بحران سیاسی در عراق

شایان ذکر است که در جریان انتخاب پارلمانی اخیر عراق، فراکسیون صدری‌ها با ۷۳ کرسی پیروز انتخاب اعلام شد و پس از آن ائتلاف «تقدم» با ۳۷ کرسی، ائتلاف «دولت قانون» با ۳۳ کرسی و حزب دموکرات کردستان با ۳۱ کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

اختلافات بین ائتلاف صدری‌ها با هیأت هماهنگی و همچنین میان گروه‌های کردی از جمله اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان درباره نامزدهای مورد نظر آنها برای تصدی پست‌های ریاست جمهوری و نخست‌وزیری و پیرامون تشکیل کابینه همچنان ادامه دارد.

این اختلافات بر صحنه سیاسی عراق سایه افکنده و تمام تلاش‌ها در پرونده انتخاب رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت عراق را با چالش مواجه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید