به گزارش CNN فارسی ، در حالی که بحران درونی نظام بر سر بن‌بست برجام بالا گرفته، ماجرای حذف علی لاریجانی توسط شورای نگهبان برای به کرسی نشاندن رئیسی، پس از ۶ماه سرباز کرد و او در پاسخ به نامه آخوند جنتی درباره دلایل حذف خود و اتهامات مختلف علیه لاریجانی ها نوشت: یک‌ کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم!

در نامه آخوند احمد جنتی به لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیت او از جمله این موارد ذکر شده است:

– وضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال۱۳۸۸

– مداخله یکی از فرزندان در قرارداد‌های خدماتی و ساختمانی مجلس در زمان ریاست بر مجلس

-اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک در کشور معاند انگلیس برخلاف مصوبه لازم‌الاجرای شورایعالی امنیت

– سفر‌های متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر در آمریکا

– عدم رعایت اصل ساده‌زیستی مسئولان «خبرگزاری حکومتی فارس ۲۷آذر۱۴۰۰)

علی لاریجانی نیز در پاسخ به نامه آخوند احمد جنتی و دلایلی که ذکر کرده است، می‌نویسد: یک‌ کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم!

وی آخوند جنتی و شرکا را به روز قیامت احاله داده و در پاسخ مشروح خود این سؤالات را مطرح کرده است:

-آیا شورای نگهبان مطمئن است که همسر و فرزندان افرادی که تأیید صلاحیت‌شان کرده، در این ۴۲سال سفر خارج از کشور نداشته‌اند؟!

-آیا اگر خانه پدری‌ام را می‌فروختم و یک خانه سازمانی اشغال می‌کردم، ساده‌زیست بودم؟!…

– اساساً با چه پشتوانه‌ای در مسائل کارشناسی به خود امکان قضاوت می‌دهید؟

سایت رویداد ۲۴ در این باره نوشت: آنگونه که لاریجانی توضیح داده اطلاعاتی علیه او توسط یک فرد یا نهاد به شورای نگهبان رسیده و شورا نیز بدون تحقیق آن را ملاک عمل خود قرار داده و او را در فرآیندی که بر اساس رای جمعی نبوده، رد صلاحیت کرده است. معلوم این نیست این گزارش توسط چه کسانی آماده شده است.

پیش از این چهره‌هایی همچون حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد از نقش خود در رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی سخن گفته بود که ظاهرا شورا به گزارش استناد کرده و هاشمی را رد صلاحیت می‌کند. خود او گفته «بر اساس گزارش‌های ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب اللهی ها میگذارند این اتفاق بیفتد، جمع‌بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. یکی از حقوقدانان شورای نگهبان سوال کردند که مگر ایشان چه گفته‌اند که رد صلاحیت شوند، گفتم من با شخص کاری ندارم، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»

این بار مصلحی حضور نداشت که چنین گزارشی آماده کند و با این وصف شورای نگهبان باید پاسخ داد که گزارشی که لاریجانی گفته، توسط کدام نهاد امنیتی آماده شده تا فضایی ایجاد کند که لاریجانی رد صلاحیت شود.آنگونه که لاریجانی در نامه خود توضیح داده، پیگیری او برای جلوگیری از رویه‌ای بوده که به نظرش در شورای نگهبان در حال رخ دادن است. او گفته در قم به سمتش کفش پرتاب کردند و در مقاطع دیگر تندترین حرف‌ها علیه او گفته شده اما سکوت کرده اما سکوت در این موضوع لطمه به حیثیت شورای نگهبان است. احتمالا این همان دلیلی است که صادق آملی لاریجانی نیز به خاطر آن از شورای نگهبان استعفا کرد و از آن جمع دوازده نفره خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید