به گزارش CNN فارسی، پس از آنکه قیمت جهانی نفت به دنبال حمله روسیه به اوکراین و پس از آن هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو توسط حوثی‌ها، از مرز ۱۲۰ دلار عبور کرد حالا دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی، با اشاره به اینکه نوسانات بیشتری در راه است پیش‌بینی کرد که قیمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشکه می‌رسد.

اویل پرایس به نقل از جوزف مک‌مانیگل، دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی نوشت که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت روسیه تحت تاثیر حمله پوتین به اوکراین قرار گرفته که حدود دو هفته دیگر طول می‌کشد که مشخص شود چه مقدار از نفت روسیه از بازار خارج شده است.

او با تاکید بر این موضوع که طی چند ماه آینده شاهد بی‌ثباتی بیشتر و قیمت بالاتر نفت خواهیم بود، پیش‌بینی خود از نوسانات بیشتر و رشد قیمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشکه را بیان کرد.

این پیش‌بینی از رشد بیشتر قیمت نفت در حالی است که روز پنجشنبه، ۳۱ مارس (یازدهم فروردین‌)، بیست و هفتمین نشست اوپک‌پلاس برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود در این نشست باتوجه به تحولات اخیر در خصوص جنگ روسیه علیه اوکراین و همچنین آسیب دیدن تاسیسات نفتی آرامکو به دنبال حمله موشکی حوثی‌ها به این پالایشگاه، با تصمیمات تازه‌ای همراه باشد.

به دنبال حمله موشکی در ۲۵ مارس (پنجم فروردین) شبه‌نظامیان حوثی یمن به آرامکو، قیمت نفت از مرز ۱۲۰ دلار در هر بشکه عبور کرد. به دنبال همین مسئله بود که وزارت انرژی عربستان اعلام کرد این کشور مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی را نخواهد پذیرفت.

پیش‌بینی دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی از نفت ۱۵۰ دلاری قاعدتا برای کشورهای واردکننده این کالا خبر خوبی نخواهد بود، به ویژه اروپا که حالا به واسطه افزایش بهای جهانی گاز نیز با رشد تامین هزینه‌های انرژی خود روبروست. اخیرا اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) با انتشار گزارشی تازه از روند واردات انرژی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۳۵ درصد از نفت و فرآورده‌های نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کنند.

اما نوسانات بیشتر قیمت نفت برای صادرکنندگان این کالا بد نخواهد بود، به ویژه برای روسیه که باوجود تحریم‌های گسترده، اروپا حاضر به تحریم نفتی آن نشد. اخیرا با افزایش دامنه تحریم‌ها علیه روسیه، اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی روسیه را لغو و عنوان کرد اروپا اساسا نمی‌تواند نفت روسیه را تحریم کند. در همین خصوص شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در خصوص موضوع تحریم نفت روسیه گفته است:« روسیه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که حدود ۱۰ درصد مصرف جهانی را تشکیل می‌دهد و این میزان قابل توجهی است.»

با وجود اینها، شرایط حال حاضر می‌تواند منجر به تلاش برخی کشورها برای عرضه و فروش بیشتر نفت به بازار شود که احتمالا در نشست پیش‌روی اوپک‌پلاس، سازوکاری برای این مسئله نیز در نظر گرفته خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود عربستان و همچنین روسیه به عنوان رهبران اصلی این نشست رایزنی‌ها را به سمت عدم افزایش بیشتر عرضه نفت در بازارهای جهانی سوق دهند. این موضوع از همان رویکرد هفته گذشته عربستان که به دنبال حملات تروریستی حوثی‌ها اعلام کرده بود این حملات موجب کمبود عرضه نفت خواهد شد، قابل پیش‌بینی است.

به دنبال تحولات اخیر، عمده برآوردها بر رشد قیمت جهانی نفت معطوف بوده است. در همین خصوص اخیرا فایننشال تایمز به نقل از پی‌یر آندرواند، کارشناسان بازار انرژی، گفته بود که قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰ دلار در هر بشکه می‌رسد. این پیش‌بینی تصویر به مراتب سخت‌تری را برای بازار انرژی در سال جاری پیش رو قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید