یک اقتصاددان ، تاثیر آزاد سازی دارایی ‌و پول های ایران را در چهار چشم انداز این گونه شرح می ‌کند : این آزاد سازی می ‌تواند سمت عرضه ارز و پول به کشور را تقویت بکند. میزان این تقویت بستگی به حجم واقعی ارز‌های بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن دارد. هرچند دارایی‌ های ایران در کره جنوبی بالغ بر ۷ میلیارد دلار اعلام شده است ، ولی اطلاعات دقیقی در مورد میزان دارایی‌ های بلوکه شده ایران در ژاپن در دسترسی نیست.

عباس علوی راد گفت : بدون تعیین تکلیف برجام و تحریم ‌های موجود ، آزاد سازی صرف دارایی ‌های بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن دارای تاثیرات کوتاه مدت بر بازار ارز بوده و دامنه تاثیرات آن کم خواهد بود.

عضو انجمن اقتصاد دانان ایران معتقد است : با توجه به تعویق یک ماه مذاکرات احیای برجام ، آزاد سازی دارایی‌ های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن باعث خواهد شد قیمت دلار همچنان از کرانه پایین ۲۰ هزار تومان و کرانه بالای ۲۵ هزار تومان خارج نشود . علوی راد با بیان اینکه البته این انتظار وجود خواهد داشت در یک ماه پیش رو قیمت دلار از کرانه بالا یعنی ۲۵ هزار تومان متمایل به پایین حرکت کند ، گفت : ولی ورود به کانال‌ های کمتر از ۲۳ هزار تومان دور از انتظار خواهد بود.

این اقتصاد دان در جمع بندی سخنان خود گفت : در مجموع آزاد سازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن دارای چهار ویژگی تقویت سمت عرضه ارز، تعدیل انتظارات، عملکرد کوتاه مدتی و دامنه اثرگذاری اندک بر روند بازار ارز است. علوی راد گفت: رئیس کل سابق بانک مرکزی قبلاً گفته بود ، دولت در مقاطعی از سال‌ های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ معادل ارز‌هایی که وجود خارجی نداشته ، برای تامین بودجه ، ریال دریافت کرده است. اینکه منابع آزادشده در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد یا نه ، خود می ‌تواند تاثیرات متفاوتی بر سایر متغیر‌های اقتصاد کلان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید