به گزارش CNN فارسی، اسرائیل می‌گوید پهپاد سرنگون شده در شمال این کشور امکان بررسی دقیق فناوری پهپادی حزب‌الله لبنان را می‌دهد.

منابع امنیتی اسرائیل روز جمعه گفتند که سرنگونی پهپادهایی که از داخل لبنان ارسال و وارد خاک این کشور شده بودند، نشان‌دهنده افزایش توانایی‌های حزب‌الله لبنان در زمینه عملیات شناسایی پهپادی است.

پس از خاتمه جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بین لبنان و اسرائیل معاهده صلح امضا نشد و دو کشور رسما در وضعیت جنگی قرار دارند و پرواز پهپادها از فراز مرزهای دو کشور به یک پدیده معمول تبدیل شده است.

به نقل از یک منبع اطلاعاتی: پهپاد حزب‌الله که در ماه اوت در خاک اسرائیل سرنگون شد حاوی فیلمی از یک شهرک و پاسگاه نظامی در شمال اسرائیل و نزدیک مرز با لبنان بوده است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفته است که به اعتقاد او، این فیلم نشان می‌دهد که نیروهای ویژه حزب‌الله در مورد نحوه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آموزش می‌بینند و بررسی پهپادی که در ماه اوت سرنگون شد اولین اطلاعاتی است که اسرائیل در این زمینه کسب کرده است.

منبع دیگری گفته است پنج پهپاد متعلق به حزب‌الله در سال گذشته به دست اسرائیل افتاد که اطلاعات مهمی را در اختیار این کشور قرار داد.

این منبع که نام او هم فاش نشده، گفت “ما در مورد دشمن اطلاعات به دست می‌آوریم و دشمن در مورد ما و این یک مسابقه یادگیری بین ما و حزب‌الله است.”

اسرائیل در زمینه تحقیقات، ساخت و استفاده از پهپادها در عملیات نظامی از فناوری پیشرفته برخوردار است اما مشاهده می‌کند که ایران به عنوان دشمن سرسخت اسرائیل این پیشتازی فنی را به چالش می‌کشد.

منبع دوم گفته است که همه پهپادهایی که حزب‌الله از آنها استفاده می‌کند ساخت ایران نیستند بلکه بعضی‌ها دستگاه‌های معمولی تجاری است که در بازار خریداری می‌شود.

او گفت خریدن یک پهپاد از فروشگاه و استفاده از آن برای گردآوری اطلاعات کار دشواری نیست.

در ماه سپتامبر، حزب الله گفت یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز لبنان سرنگون کرده است.

در حالیکه لبنان با شرایط وخیم اقتصادی دست به گریبان است، حزب‌الله از فعالیت و امکانات خارجی برخوردار است و به نقل از منبع امنیتی اسرائیلی نوشته است که “به نظر نمی‌رسد مشکلات اقتصادی لبنان مشکلی برای برنامه‌های پهپادی حزب‌الله ایجاد کرده باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید