به گزارش CNN فارسی، حدود ساعت یک بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ به‌وقت بغداد، کاروان خودرویی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، فرمانده گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی، مورد حمله پهپادهای تهاجمی نیروی هوایی آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور قرار گرفت؛ حمله‌ای که ۱۰ کشته را در جاده مجاور فرودگاه بین‌المللی بغداد بر جا گذاشت، از جمله قاسم سلیمانی و المهندس.

حمله هوایی به کاروان خودرو قاسم سلیمانی به‌دستور مستقیم رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دونالد ترامپ، صورت گرفت؛ حمله‌ای در پاسخ به حمله شبه‌نظامیان حشد الشعبی به سفارت آمریکا در دهم دی ۱۳۹۸؛ حمله‌ای که خود در واکنش حشد الشعبی و نیروی قدس سپاه به یک حمله تلافی‌جویانه نیروی هوایی آمریکا به پایگاه‌های شبه‌نظامیان‌شان در عراق و سوریه در هشتم دی ۱۳۹۸ صورت گرفته بود. پیش از آن نیروهای شبه‌نظامی شیعی، در حمله‌ای راکتی جان یک پیمانکار آمریکایی را گرفته بودند.

در ماه‌های پیش از مرگش، قاسم سلیمانی فرماندهی نیرویی را بر عهده داشت که نقش مهمی در پیشبرد سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایفا می‌کرد.

نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در ماه‌های منتهی به مرگ قاسم سلیمانی دست به تشدید حملات راکتی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا و همچنین اماکن دیپلماتیک این کشور در عراق و سوریه زده بود؛ حملاتی که به دنبال پرهیز دونالد ترامپ از بروز جنگ با ایران پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰ افزایش یافته بود.

مرگ قاسم سلیمانی، مهم‌ترین فرمانده نظامی جمهوری اسلامی، اگرچه به طور موقت باعث کاهش تنش‌های بین نیروی قدس و نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه شد، اما به دنبال روی کار آمدن دولت بایدن در ابتدای سال ۲۰۲۱، بار دیگر نیروی قدس و متعاقباً نیروهای خارجی و نیابتی آن چون حشد الشعبی انجام حملاتی ایذایی علیه اماکن دیپلماتیک و تاسیسات نظامی آمریکا در عراق و سوریه را از سر گرفتند؛ حملاتی که ناشی از اطمینان آن‌ها از عدم تمایل بایدن در وارد شدن به یک جنگ گسترده با ایران بود.

پهپادهای شناسایی-رزمی نیروی هوایی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نقش مهمی در شناسایی و حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی و همراهانش در بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ ایفا کردند و به همین دلیل در این گزارش به بررسی نقش آن‌ها می‌پردازیم.

چرا ترامپ تصمیم به کشتن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گرفت؟

برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، و دولتمردان آمریکایی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ اهمیتی ویژه داشت. ترامپ به دنبال آن بود که تمایلش به عدم جنگ‌افروزی و اعزام نیروهای آمریکایی به اقصی نقاط جهان را به نمایش بگذارد؛ امری که در حقیقت از شعارهای انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ بود.

نقش پهپادها در عملیات شکار قاسم سلیمانی چه بود؟

بسیاری از جوانب عملیات شکار یا حذف قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان‌شان در بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ سری بود و به نظر نمی‌رسد به‌زودی طبقه‌بندی خود را از دست بدهد و منتشر شود. آنچه مشخص است این است که موشک‌های هوا به سطح شلیک‌شده جهت انهدام خودروهای کاروان حامل سلیمانی و ۹ نفر از همراهانش توسط پهپادهای رزمی شلیک شده بودند که نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طور مشترک آن‌ها را به پرواز درآورده بودند.

در جریان این عملیات دست‌کم یک فروند پهپاد شناسایی-رزمی اِم کیو-۱سی گِرِی ایگِل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مسلح به چهار موشک هوا به سطح و دست‌کم یک فروند پهپاد شناسایی-رزمی اِم کیو-۹ رِیپِر نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا مسلح به دست‌کم دو موشک هوا به سطح مورد استفاده قرار گرفتند.

از آنجا که کاروان حامل قاسم سلیمانی متشکل از سه خودرو بود، مجموعا از پنج موشک هوا به سطح در جریان این عملیات استفاده شد. دو دستگاه از خودروها که به طور کامل در آتش سوختند، هر کدام مورد اصابت دو موشک قرار گرفته بودند در حالی که یکی از خودروها که سالم‌تر از دو دستگاه دیگر باقی مانده بود، مورد اصابت یک موشک هوا به سطح قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید