به گفته پلیس ملی اوکراین، ویتالی شیشوف، رئیس یک سازمان مستقر در کیف که به بلاروس های فراری و تبعیدی کمک می کرد تا در اوکراین محل اقامت، شغل و مشاوره حقوقی پیدا کنند، روز سه شنبه مرده پیدا شد.

شیشوف، رئیس خانه بلاروس در اوکراین (BDU)، امروز در یکی از پارکهای کیف، در نزدیکی محل سکونت خود، در حالی که به دار آویخته شده بود پیدا شد. همچنین تلفن همراه و وسایل شخصی ویتالی از صحنه جرم برداشته شده بود.

پلیس در بیانیه ای اعلام کرده است، که تحقیقات درمورد پرونده جنایی مشکوک به قتل عمد را آغاز کرده است و همه احتمالات از جمله خودکشی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پلیس افزود، که تحقیقات از شاهدان محلی را آغاز کرده است و فیلم های دوربین های امنیتی را مورد بررسی قرار خواهد داد. همچنین پلیس تحقیق و بازجویی از تمام کسانی که وی را میشناسند در دستور کار خود قرار داده است، تا تمام اطلاعات مربوط به چند هفته اخیر زندگی وی و تهدیدهای احتمالی را مورد بررسی قرار دهند. همسر شیوشف، روز دوشنبه مفقود شدن وی را گزارش کرده بود، که وی ساعت ۹ صبح پس از خارج شدن از منزل برای دویدن بازنگشته است.

بلاروس از سال گذشته در پی اعتراضات گسترده به انتخابات، دچار آشفتگی سیاسی و اجتماعی بوده است و سرکوب خشونت آمیز رئیس جمهور، الکساندر لوکاشنکو، توسط جامعه بین المللی محکوم گردیده است.

کشف جسد شیشوف تبعیدی در حالی صورت می گیرد، که بلاروس با افزایش فشار های بین المللی روبرو است، چنان که دونده سرعت المپیک بلاروس ادعا کرد که او به اجبار از بازی های المپیک توکیو حذف شده است و به او گفته شده که برخلاف میل خود به خانه بازگردد.

اوکراین، لهستان و لیتوانی از آغاز ناآرامی های سال گذشته به پناهگاه امن بلاروس ها تبدیل گشته است.

صدها هزار بلاروس پس از اعلام پیروزی لوکاشنکو در رأی گیری ماه آگوست، در اعتراض به نتیجه انتخابات دست به تظاهرات گسترده در سراسر کشور زدند، که منجر به دستگیری، سرکوب و شکنجه معترضان توسط مقامات گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید