پارسال متوسط تولید روزانه گاز ایران حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود و کسری ۲۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در زمستان چشمگیر است.

جواد اوجی وزیر نفت ایران روز جمعه ۱۹ شهریور ماه در ادامه گفت، امسال باتوجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف گاز نسبت به پارسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم.

آقای اوجی می‌گوید پارسال در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمبود وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد.

وی گفته است برای تامین گاز خانوارها، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و صنایع کاهش خواهد یافت و دولت ایران تلاش می‌کند که این میزان کسری را با سوخت مایع جبران کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی که تیرماه امسال منتشر کرد، گفته بود پارسال ایران برای سومین سال متوالی مصرف سوخت‌های مایع، خصوصا سوخت بسیار آلاینده مازوت برای تولید برق را به شدت افزایش داد.

ایران در سال گذشته ۶ میلیارد لیتر مازوت (نفت کوره) در نیروگاه‌ها استفاده کرد که باعث آلودگی شدید کلانشهرهای کشور در فصول پاییز و زمستان شد.

ایران همچنین پارسال حدود ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاه‌ها استفاده کرده است. در مجموع مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاههای کشور طی سال گذشته نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۶۲ درصد و ۱۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

اوج گرفتن کسری گاز کشور در حالی است که ایران بعد از روسیه بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است و بیش از ۱۷ درصد ذخایر گاز جهان در ایران قرار دارد.

با این حال، پروژه‌های توسعه میادین گازی کشور با تاخیر زیاد مواجه شده و هر سال به کسری گاز کشور در فصول سرد اضافه می‌شود.

زمستان پارسال، مصرف گاز بخش خانگی به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

اخیرا بهزاد محمدی معاون وزیر نفت ایران در حوزه پتروشیمی، نسبت به قطعی گاز در فصول سرد هشدار داد و گفت هر روز قطعی گاز در صنعت پتروشیمی، موجب کاهش تولید محصول شده و روزانه ۲۰ میلیون دلار از درآمد کشور را کاهش می‌دهد.

خوراک نیمی از پتروشیمی‌های کشور با گاز تامین می‌شود. صنایع پتروشیمی همچنین از گاز به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

انتظار می‌رود کسری گاز کشور در سال‌های پیش رو افزایش بیشتری داشته باشد. بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت نیرو، میدان پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز کشور را تامین می‌کند، در سال ۱۴۰۲ به نیمه دوم عمر خود وارد می‌شود و به خاطر افت طبیعی فشار مخزن، هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید آن کاسته خواهد شد و این کاهش به صورت «تصاعدی» طی سال‌ها افزایش خواهد یافت.

ایران برای جلوگیری از افت تولید گاز در پارس جنوبی نیاز به نصب سکوهای ۲۰ هزار تنی (۱۰ برابر سکوهای فعلی) با کمپرسورهای عظیم دارد؛ کاری که قطر، شریک ایران در پارس جنوبی، سال‌ها پیش انجام داده است. اما فن‌آوری این تجهیزات تنها در اختیار چند شرکت بزرگ غربی است.

ایران بعد از برجام، قراردادی ۵ میلیارد دلاری با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و نصب یک سکوی ۲۰ هزار تنی امضا کرد، اما این شرکت بعد از خروج آمریکا از برجام در حالی که ۵۰ میلیون دلار نیز سرمایه‌گذاری کرده بود، فاز ۱۱ پارس جنوبی را رها کرد.

دیدگاهتان را بنویسید