به گزارش CNN فارسی، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت که برنامه هسته‌ای ایران برای ما اروپایی‌ها با توجه به نزدیکی جغرافیایی یک تهدید به‌شمار می‌‌آید.

لودریان وزیر خارجه فرانسه؛ جمعه ۱۴ ژانویه در نشست خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «اگر روند مذاکرات وین با کندی کنونی ادامه یابد و ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، هیچ چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند.»

او‌ ادامه داد که «اگر در وین به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست نیابیم وارد بحران می‌شویم. ما در وین در برابر دو گزینه بازگشت سریع به برجام یا اشاعه هسته‌ای قرار داریم.»

بورل نیز در این نشست خبری گفت، «امکان دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد.»

از سویی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پنج‌شنبه هشدار داد که تنها «چند هفته» برای نجات توافق هسته‌ای با ایران فرصت باقی مانده و اگر مذاکرات به شکست بیانجامد، واشینگتن «گزینه‌های دیگری» را بررسی خواهد کرد.

او گفت:‌ «زمان ما خیلی خیلی کم است، چرا که ایران در حال نزدیک و نزدیک‌تر شدن به نقطه‌ای است که بتواند در بازه زمانی کوتاهی مواد شکاف‌پذیر کافی برای استفاده در سلاح هسته‌ای تولید کند.»

پیش از این نیز حدود ۱۰۰ قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستند تا مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای را متوقف کرده و تحریم‌های دوران ترامپ را بی‌کم و کاست درباره ایران اجرا کند.

دور هشتم مذاکرات وین از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در جریان است و خبرهایی از کندی مذاکرات و همزمان انجام اقدامات ایران برای پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود منتشر شده است.

دیپلمات‌ها و مذاکره‌ کنندگان حاضر در وین در روزهای گذشته از دستیابی به برخی پیشرفت‌ها خبر دادند اما با این وجود تاکید کردند که هنوز اختلافاتی به‌ویژه نگرانی از تسریع در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید