به گزارش CNN فارسی ، روز پنجشنبه در جریان دو حمله انتحاری و تیراندازی بیرون درهای ورودی فرودگاه بین‌المللی کابل دستکم ۶۰ افغان و ۱۳ نیروی آمریکایی کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ۱۸ نفر از پرسنل آمریکایی نیز در این حمله زخمی شدند.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفته است، تا امروز بیش از ۱۰۰ هزار نفر به طور ایمن از افغانستان تخلیه شده‌اند که این شاهدی بر شجاعت، مهارت و عزم کسانی است که در این ماموریت مشارکت داشته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است: ما همچنین عزادار جان‌باختن افغان‌هایی در نزدیکی فرودگاه هستیم که امیدوار بودند زندگی جدیدی را در سر زمین دیگری آغاز کنند.

آنتونی بلینکن همچنین اظهار داشت که یاد بیش از دو هزار و ۳۰۰ نظامی آمریکایی که از سال ۲۰۰۱ به بعد در افغانستان جان‌باختند را گرامی می‌دارد.

او در ادامه از بیش از ۲۰ هزار نفری که در طول جنگ افغانستان زخمی شدند و بیش از ۸۰۰ هزار نفری که در «طولانی‌ترین جنگ آمریکا» خدمت کردند و همچنین همه آمریکایی‌هایی که در درگیری‌ها کشته یا زخمی شدند، تجلیل کرد.

عملیات تخلیه آمریکایی ها، شهروندان کشورهای ثالث و همچنین افغان‌های در معرض خطر از ۱۲ روز پیش و پس از تصرف کابل توسط نیروهای طالبان آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید