به گزارش CNN فارسی، نوری روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن در حاشیه مراسمی در یک مدرسه شهر تهران، اعتراضات معلمان را برابر با «ضایع شدن حق دانش‌آموزان» توصیف کرد و در این زمینه ادامه داد: «بسیاری از اولیا با من تماس گرفتند که چرا معلمان سر کلاس درس نمی‌روند؟ حق دانش‌آموز دارد ضایع می‌شود.»

او ضمن تکرار وعده‌های پیشین دولت برای پیگیری مطالبات معلمان، آنان را تهدید کرد که اگر به تحصن و تجمع‌های خود ادامه دهند، این پیگیری متوقف می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: «توصیه می‌کنم همکاران حتما حضور موثر در کلاس درس داشته باشند وگرنه نمی‌توانیم پاسخگو باشیم که بخواهیم حق فرهنگیان را بگیریم.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی همواره اعتراضات مردمی را به خارج از ایران و «ضدانقلاب» نسبت می‌دهند، نوری نیز خطاب به معلمان افزود: «لازم است با این موضوع صبورانه و آگاهانه برخورد شود تا خدای ناکرده ضدانقلاب و دیگران از این آب گل‌آلود ماهی نگیرند و الان می‌بینم این موضوع خوب نیست.»

در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه، معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته سراسر ایران دست به تحصن‌ و تجمع‌ در اعتراض به وضعیت کنونی شغلی و معیشتی خود زدند.

در مقابل، حکومت دست‌کم هفت فعال صنفی معلمان را همزمان با تجمع سراسری معلمان بازداشت کرد. این معلمان ساعاتی بعد آزاد شدند.

پیشتر نیز اعلام شده بود که همزمان با موج جدید اعتراضات معلمان، فشارهای امنیتی بیشتر شده و افراد مختلفی از نهادهای صنفی به پلیس امنیت یا اداره اطلاعات احضار شدند.

معلمان ایران تاکنون بارها با برگزاری تحصن‌ها و تجمع‌ها مقابل مجلس و ادارات آموزش و پرورش شهرهای مختلف، صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند.

اجرا نشدن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، بازگشت لایحه رتبه‌بندی از طرف شورای نگهبان به مجلس با هدف اجرا نشدن آن، فراموش شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی و پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰ از مطالبات معلمان است.

 

همچنین استخدام نشدن معلمان خرید خدمات آموزشی و «ظلم مضاعف به این نیروهای خدماتی درون مدرسه و همچنین به تاراج بردن سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره و در بند بودن و اخراج کردن معلمان کنشگر و فعال صنفی» از دیگر دلایل تحصن و تجمع اعتراضی معلمان ایران بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید