به گزارش CNN فارسی ترور نافرجام مصطفی الکاظمی در بحبوحه اعتراضات گروه‌های عراقی تحت حمایت ایران به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران این حمله را «فتنه جدید» خوانده و آن را به «اتاق‌های فکر خارجی» نسبت داده است.

شمخانی روز یکشنبه ۱۶ آبان در توییتی نوشت این اتاق‌های فکر «از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.»

همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد و بدون ذکر نام گروه یا کشوری گفت: «این گونه حوادث در راستای منافع طرف‌هایی است که به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت‌ ارضی عراق تعرض کرده و در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده‌اند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حمله به اقامتگاه الکاظمی را یک «اقدام تروریستی آشکار» خواند و آن را محکوم کرد.

این مقام آمریکایی همچنین اضافه کرد در جریان تحقیقات درباره این حمله، از نزدیک با مقام‌های امنیتی عراق در تماس است و به آنها پیشنهاد کمک داده است.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز این حمله را محکوم کرد و گفت فرانسه در کنار مقامات و مردم عراق ایستاده و «هر شکلی از بی‌ثبات کردن کشور، خشونت و ارعاب» را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین حمایت کامل خود از روند دموکراتیک در عراق که «نشانه اخیرش برگزاری رضایت‌بخش انتخابات پارلمانی به وسیله دولت عراق بوده» اعلام کرد و خواستار خویشتن‌داری و آرامش شد.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز این حمله را یک «اقدام تروریستی بزدلانه» توصیف و آن را محکوم کرد.

واکنش‌ها در عراق

در حالی که مصطفی الکاظمی در ویدئوی کوتاهی که در حساب توییتری خود منتشر کرد از سلامت خود خبر داد و خواستار حفظ آرامش شد، ارتش عراق نیز در بیانیه‌ای تایید کرد نخست وزیر این کشور «در سلامت کامل» است.

بیانیه ارتش عراق جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است، اما وزارت کشور عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تلاش نافرجام حمله به محل اقامت الکاظمی با سه پهپاد صورت گرفته است.

بر اساس این اطلاعیه، دو پهپاد توسط نیروهای امنیتی خنثی شد و سومی به محل اقامت نخست وزیر برخورد کرد. رویترز نیز به نقل از دو مقام دولتی تایید کرد که اقامتگاه نخست وزیر دست‌کم هدف یک انفجار قرار گرفت.

اقامتگاه الکاظمی که از ماه مه سال گذشته در قدرت است، در «منطقه سبز» بغداد واقع شده و سفارت‌خانه‌های خارجی و ساختمان‌های دولتی نیز در این منطقه قرار دارند.

نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی که از شکست خود در انتخابات اخیر پارلمانی عراق به شدت خشمگین هستند، در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات خشونت‌آمیز مقابل ورودی‌های این منطقه، علیه آمریکا شعار دادند و تصاویر مصطفی کاظمی را آتش زدند.

وزارت کشور عراق با تاکید بر اینکه الکاظمی در این حمله هیچ آسیبی ندیده، از زخمی شدن شماری از محافظان نخست وزیر خبر داد.

پیش از آن، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی از زخمی شدن شش محافظ نخست وزیر عراق خبر داده بود.

برهم صالح رییس جمهوری عراق در توییتی این حمله را محکوم کرد و نوشت: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که عراق در آشوب فرو رود.»

نچیروان بارزانی رییس‌ اقلیم کردستان عراق این حمله را «تروریستی» و تهدیدی علیه ثبات این کشور خواند و آن را محکوم کرد. بارزانی همچنین از همه طرف‌های عراقی خواست خویشتن‌داری کنند.

مقتدی صدر، روحانی شیعه و رهبر ائتلاف سائرون عراق که بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات اخیر پارلمانی عراق به دست آورده، نیز بر حمایت از الکاظمی تاکید کرد و گفت هدف این حمله «بازگرداندن عراق به وضعیت هرج‌ومرج تحت کنترل نیروهای غیردولتی» بود.

آغاز تحقیقات

تصاویر منتشر شده از خبرگزاری رسمی عراق نشان می‌دهد اقامتگاه نخست وزیر بر اثر حمله پهپادی آسیب دیده و همچنین خودرویی که مقابل خانه الکاظمی پارک شده بود، آسیب دیده است.

سخنگوی رییس ستاد کل نیروهای مسلح عراق گفته است از زمان حمله، وضعیت امنیتی در منطقه سبز بغداد باثبات بوده است.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند صدای انفجار و تیراندازی را در این منطقه شنیده‌اند.

یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که قطعات پهپاد کوچکی که توسط نیروهای امنیتی پیدا شده، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او گفت: «گفتن درباره این که چه کسی مسئول حمله است، هنوز زود است. ما در حال بررسی اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی هستیم و منتظر اولین عناصر تحقیقاتی برای شناسایی عاملان هستیم.»

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق را برعهده نگرفته است.

آمریکا در ماه‌ها و سال‌های اخیر گروه‌های عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی را به حمله به منطقه سبز و سفارت آمریکا در بغداد متهم کرده است، اما ابوعلی العسکری یکی از مقام‌های کتائب حزب‌الله گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در حساب تلگرامی خود هرگونه نقش گروه‌های تحت حمایت ایران را در این حمله تکذیب کرده است.

این گروه‌ها مخالف جدی مصطفی الکاظمی هستند و همچنین خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید