ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود آمریکا همچنان بر این باور است که توافق هسته ای (برجام) موثرترین راه حل است. این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد ما هنوز در مرحله ترک مذاکرات قرار نگرفته‌ایم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که ما معتقدیم بازگشت متقابل به تعهدات برجامی امکان‌پذیر است.

وی در عین حال به اظهارات روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، در دیدار با هایکو ماس همتای آلمانی خود اشاره کرد که گفته بود آمریکا به توقف مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شود. به گفته ند پرایس این روند نمی‌تواند برای مدت نامعلوم ادامه پیدا کند. گرچه برجام موثرترین ابزار برای اهداف نهایی ماست، اما گذر زمان باعث از بین رفتن این مزایا می‌شود. ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای را همچنان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گیریم و استفاده ایران از تکنولوژی پیچیده‌تر و دانش بالاتر در برنامه هسته‌ای که مغایر با برجام است، عملا مزایای این معاهده را از بین می‌برد.

 

اگر ایران به میز مذاکره بر نگردند چه می‌شود؟

ند پرایس در پاسخ به این سوال گفت: این تصمیمی است که آنها (ایرانیان) می‌گیرند و آن را اعلام خواهند کرد. اما تا جایی که ما اطلاع داریم، آنها نه چنین تصمیمی گرفته‌اند و نه اینکه درباره آن صحبت کرده‌اند. بنابراین، من نمی‌خواهم جلوتر از آنها حرکت کنم و حرفی بزنم.

 

گفتگوهای سازنده و خوب راب مالی با روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: ‌راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفتگوهای سازنده و خوبی در روسیه داشته است. مالی همچنین به پاریس رفته و آنجا قرار است با همتایان اروپایی خود دیدار کند.

 

مواضع اخیر مقامات ایران درباره برجام

گرچه برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به احیای برجام بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت بایدن وجود داشت، اما اکنون پس از ۹ ماه هنوز سرنوشت این توافق در هاله‌ای از ابهام است. آخرین مواضع مقامات کشورمان نشان می‌دهد رفع تحریم‌ها همچنان در دستور کار است، اما نیازمند راستی‌آزمایی و متعهد شدن واقعی آمریکا است.

سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در جمع سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می‌داند، گفت: ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. آمریکایی ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

دیدگاهتان را بنویسید