به گزارش CNN فارسی، فرماندهی سایبری وابسته به ارتش آمریکا در گزارشی جزئیات حملات سایبری توسط وزارت اطلاعات ایران به سامانه‌های رایانه‌ای در جهان را منتشر کرد.

در این گزارش که چهارشنبه ۱۲ ژانویه منتشر شد برای اولین بار گروه جاسوسی سایبری به نام «مادی‌واتر» وابسته به وزارت اطلاعات ایران معرفی شده است.

این گروه جاسوسی سایبری در سال‌های اخیر کوشیده بود از شرکت‌های مخابراتی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی فعال در خاورمیانه جاسوسی کند.

 اعلام جزئیات این حملات سایبری توسط فرماندهی سایبرری و دیگر نهادهای اطلاعاتی آمریکا جهت آشنایی با روش‌ها و ابزارهای جاسوسی الکترونیک و کاهش پیامدهای این گونه عملیات‌های تجسس است که توسط نهادهای اطلاعاتی کشورهایی چون روسیه، چین، ایران و کره شمالی بکار برده می‌شود.

فرماندهی سایبرری همچنین اقدام به انتشار برخی کدهای مورد استفاده در نهادهای آمریکایی کرد که هکرهای ایرانی با سوءاستفاده از آنها عملیات نفوذ خود را انجام می‌دادند.

سخنگوی این فرماندهی دریاره حملات سایبری هکرهای ایرانی به نهادهای آمریکایی سخنی نگفت.

سارا جونز، مشاور شرکت امنیت سایبرری «Mandiant» هم گفت که «ایران به تشکیل گروه‌های بی‌شماری در جهان برای انجام حملات سایبرری و سرقت اطلاعات با هدف آسیب به مخالفان رژیم تشکیل داده که هدایت و رهبری آنها با وزارت کشور و سپاه پاسداران است.»

به گفته تحلیلگران جنگ سایبری، «مادی‌واتر» مهمترین نهاد در ساختار جاسوسی سایبری ایران است.

هکرهای وابسته به این گروه در سال ۲۰۱۹ برای ماه‌های متوالی سامانه‌های اینترنتی نهادهای حکومتی در ترکیه، اردن و عراق را هک می‌کردند و این عملیات‌ها تا پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در ژانویه ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد.

«مادی‌واتر» همچنین کوشید برخی نهادها و شرکت‌ها در آمریکای شمالی را هک کند اما از احتمال موفقیت این گروه در این زمینه تاکنون خبری منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید