به گزارش CNN فارسی، پس از سفر وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی و جمعی دیگر از وزرای خارجه کشورهای خلیج به پکن، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که نگرانی‌های کشورهای خلیج درباره برنامه هسته‌ای ایران «عادلانه و منطقی» است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه ۱۱ ژانویه، در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» در وین در جریان است، وزرای امور خارجه کشورهای خلیج، ایران و ترکیه طی هفته جاری به‌طور جداگانه برای رایزنی به چین می‌روند.

وزرای امور خارجه سعودی، کویت، عمان، بحرین، و دبیرکل شورای همکاری خلیج بین روزهای دوشنبه تا جمعه به چین سفر می‌کنند. قرار است وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه و وزیر امور خارجه ایران روز جمعه به این کشور سفر کنند.

از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸، چین به عنوان تنها ناجی اقتصاد بحرانی این کشور تبدیل شده است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین سه‌شنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «چین و ایران قاطعانه از یکدیگر در موضوعات اساسی حمایت می‌کنند».

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با همتایان سعودی و بحرینی خود دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با آنها تبادل نظر کرد. کشورهای خلیج همیشه نسبت به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم ایران، برنامه موشکی تهاجمی و فعالیت‌ خصمانه نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته «رویترز»، وانگ یی به همتای سعودی خود گفت، در جایی که لازم است سیستم جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای مورد ارجاع نهایی قرار می‌گیرد و نگرانی‌های «عادلانه و منطقی» کشورهای خاورمیانه درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز باید در نظر گرفته شود.

طبق بیانیه وزارت خارجه چین، پکن علاقمند است با ریاض در زمینه انرژی‌های جدید، تجارت الکترونیک، اجرای قانون و پروژه‌های باستان‌شناسی همکاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید