به گزارش CNN فارسی ،  قرن‌ها پیش، مردم از مجموعه‌ای از برآمدگی‌های آهکی کم ارتفاع به عنوان بوم استفاده می‌کردند که روی آن نمادها، نقوش و اشیایی را که در محیط خود مشاهده می‌کردند حک می‌کردند.

به طور کلی، باستان شناسان در مجموع حدود ۹۰۰ حکاکی صخره یا “سنگ نگاره” را در الجزاسیه یافته اند. آنها عمدتاً نشانه های جام مرموز هستند که در الگوهای مختلف چیده شده اند، از جمله ردیف ها و روزت ها، اما همچنین نمایش های چشم نوازی از کشتی های بادبانی، که معمولاً از بالا دیده می شوند، اما همچنین در نمای خطی، در میان نمادها و علائم دیگر به تصویر کشیده می شوند.
فرهان ساکال، رئیس کاوش و مدیریت موزه‌های قطر، با اشاره به سنگ نگاره‌های کشتی‌ها، به سی‌ان‌ان گفت: «اگرچه هنر صخره‌ای در شبه جزیره عربستان رایج است، برخی از کنده‌کاری‌های الجزاسیه منحصربه‌فرد هستند و در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند».
او گفت: «این کنده کاری ها نشان دهنده درجه بالایی از خلاقیت و مهارت های مشاهده [از سوی] هنرمندانی است که آنها را ساخته اند.

نشانه های جام

حدود ۱۲ سنگ نگاره قابل توجه در قطر وجود دارد که بیشتر در امتداد سواحل این کشور واقع شده اند — اگرچه برخی از کنده کاری ها را می توان حتی در قلب البیدا پار دوحه مشرف به Corniche، یک تفرجگاه محبوب در کنار آب مشاهده کرد.
الجساسیه، حدود یک ساعت در شمال پایتخت مدرن قطر و نزدیک بندر قدیمی مروارید الحویله، در سال ۱۹۵۷ کشف شد. طی شش هفته در اواخر سال ۱۹۷۳ و اوایل سال ۱۹۷۴، یک تیم دانمارکی به رهبری باستان شناس هولگر کپل و پسرش هانس کپل مطالعه ای را انجام داد که با زحمت تمام آن ها را در عکس ها و نقاشی ها فهرست بندی کرد.
بیش از یک سوم از تمام فیگورها و ترکیب‌های تکی هستند، از علامت‌های فنجانی در پیکربندی‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تشکیل شده است.

ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید