به گزارش CNN فارسی، وب‌سایت «تانکر ترکرز» که حرکت کشتی‌ها را رصد می‌کند، از آتش گرفتن یک نفتکش حامل ۵۰۰ هزار بشکه «نفت ایران» در نزدیکی ساحل چین خبر داد.

این حادثه، جمعه، ۱۸ ژانویه رخ داده است.

به گفته تانکر ترکرز این نفتکش که با پرچم کشوری دیگر در حرکت بود، «کهنه و فاقد بیمه» بوده و خدمه‌های این کشتی آتش را مهار کرده‌اند.

خبرگزاری «ایرنا» هم روز گذشته گزارش داد نفتکش آتش گرفته متعلق به ایران نیست ولی محموله آن «ممکن است» نفتی باشد که از سوی ایران با یکی از مشتریانش معامله شده است.

تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی سبب شده که شمار زیادی از پالایشگاه‌ها در سراسر جهان، از خرید نفت ایران خودداری کنند، تاجایی‌که در نهایت به کاهش شدید درآمدهای نفتی این کشور منجر شده است.

تهران با توجه به وابستگی شدید به فروش نفت خام، به فکر یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها افتاده و با ترفندهای متعدد و پیچیده، و «موش و گربه‌بازی» با واشینگتن، به فروش مخفیانه نفت ادامه داده است. انتقال نفت از یک نفتکش به نفتکش دیگر در وسط دریا، از جمله این ترفندها بود.

خبرگزاری‌ها بارها گزارش کرده‌اند که نفت ایران تحت نام نفت دیگر کشورها به چین فروخته می‌شود.

پیشتر تانکر ترکرز، میزان فروش نفت ایران در سال گذشته را ۵۰۰ هزار بشکه برآورد کرده بود اما گفته‌ می‌شود ایران هم‌اکنون روزانه یک میلیون بشکه نفت به چین صادر می‌کند و در برخی ماه‌های سال جاری میلادی، این رقم به ۱٫۵ میلیون بشکه نیز افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید