به گزارش CNN فارسی در حالی که تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان و همچنین مسائل تجاری و حقوق بشری اخیرا تشدید شده است، جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهوری دو کشور شامگاه دوشنبه ۱۵ نوامبر/۲۴ آبان با هدف کاهش این تنش‌ها در یک نشست مجازی گفت‌وگو کردند.

با اینکه دیدار مجازی رهبران دو ابر قدرت اقتصادی جهان بدون حل و فصل اختلافات اصلی میان آمریکا و چین به پایان رسید اما هر دو رهبر این دیدار را سازنده توصیف کرده و در مورد بهبود روابط واشنگنن و پکن در آینده ابراز امیدواری کردند.

نشست مجازی روسای جمهوری ایالات متحده و جمهوری خلق چین که حدود سه ساعت و نیم طول کشید مهم‌ترین گفتگوی رهبران دو اقتصاد اول جهان از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ابتدای سال جاری (۲۰۲۱) میلادی محسوب می‌شود.

جو بایدن در جریان گفت‌وگو با همتای چینی خود از سیاست‌‌های پکن در «سین‌کیانگ، تبت، هنگ‌کنگ و به طور کلی در مورد مسائل حقوق بشری» در چین ابراز نگرانی کرد. وی همچنین سیاست‌‌های تجاری و اقتصادی چین را «”ناعادلانه» توصیف کرده و مورد انتقاد قرار داد.

طبق بیانیه منتشر شده در تارنماری رسمی کاخ سفید، رهبران ایالات متحده و جمهوری خلق چین همچنین در مورد چالش‌های منطقه‌ای از جمله موضوع کره شمالی، افغانستان و ایران تبادل نظر کردند.

در همین حال، شی جین پینگ با اشاره به اختلاف واشنگتن و پکن درباره تایوان به آمریکا هشدار داد که «با آتش بازی نکند». چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌شمارد و با هر گونه دخالت آمریکا در مورد موضوعات مرتبط با این منطقه مخالف است.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه چین، آمریکا تلاش دارد از موضوع تایوان برای اعمال فشار به پکن و کنترل چین استفاده کند. این بیانیه رویکرد ایالات متحده در قبال تایوان را خطرناک خوانده و «بازی با آتش» توصیف کرده است.

با وجود متن نسبتا تند وزارت امور خارجه چین در مورد سیاست‌های امریکا در خصوص موضوع تایوان، شی جین پینگ تاکید کرد که پکن و واشنگتن «باید روابط»  بهبود بخشند. وی همچنین جو بایدن را «دوست قدیمی» خود خواند و افزود که چین و آمریکا باید روابط خود را برای حل چالش های پیش روی تقویت کنند.

جو بایدن در یک پیام توییتری که پیش از آغاز نشست مجازی اخیر با شی جین پینگ منتشر شد اعلام کرده بود که رقابت میان واشنگتن و پکن باید به گونه مسئولانه مدیریت شود. وی همچنین تاکید کرده بود که این رقابت نباید به درگیری آمریکا و چین تبدیل ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید