به گزارش CNN فارسی، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه پنجم فروردین اعلام کرد که این نشست روزهای یکشنبه و دوشنبه با حضور او و وزیران خارجه آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش برگزار می‌شود.

او گفت جزییات درباره این نشست بعدا اعلام خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد تا با مقام‌های آن کشور درباره توافق احتمالی با ایران و همچنین منازعه اوکراین گفت‌وگو کند.

وزارت خارجه آمریکا گفته بود بلینکن پس از اسرائیل به کرانه باختری، مراکش و الجزایر سفر خواهد کرد و هنگام حضورش در مراکش با ولیعهد ابوظبی نیز دیدار می‌کند.

سفر بلینکن به منطقه در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نسبت به توافق احتمالی آمریکا و ایران ابراز نگرانی کرده‌اند؛ جزییات و دستور کار سفر منطقه‌ای بلینکن نیز اعلام نشده است.

سه روز پیش رهبران مصر، اسرائیل و امارات در نشستی سه‌جانبه در شرم‌الشیخ درباره «تحولات جهانی» گفت‌وگو کردند؛ رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که توافق احتمالی با ایران و خروج احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی از محورهای این نشست بود.

نشست نفتالی بنت، عبدالفتاح سیسی و محمد بن زاید آل‌نهیان اولین نشست سه‌جانبه بین سران این کشورها بود.

برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که بنت در این نشست موضوع تشکیل ائتلافی اسرائیلی-عربی شبیه به ناتو را برای مقابله با جمهوری اسلامی مطرح کرده است.

هفته گذشته نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک از دولت بایدن خواستند اقدام به خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، آن هم در ازای وعده‌های پوچ، نکند.

در همین حال وبسایت اکسیوس گزارش داده کاخ سفید در روزهای اخیر موضعی سختگیرانه‌تر از قبل درباره حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی در پیش گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید