به گزارش CNN فارسی، دبیرکل ناتو گفت: خطر بروز درگیری در مرزهای اوکراین و روسیه جدی است.

در پی تشدید بحران در قزاقستان و دخالت مستقیم روسیه جهت کمک به حکومت توکایف برای سرکوب معترضان به افزایش قیمت سوخت در این کشور، موضوع حضور قوای گسترده نظامی روسیه در مرز با اوکراین و احتمال حمله نظامی به کییف، بر میزان تنش‌های نظامی و سیاسی آن با جهان غرب و به‌ویژه کشورهای عضو ناتو افزوده است.

در همین راستا ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، جمعه ۷ ژانویه با تاکید بر این که اعضای نااتو برای حفظ امنیت اروپا متحد هستند، خاطرنشان کرد که خطر بروز درگیری در مرزهای اوکراین و روسیه جدی است.
او پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو گفت: «ما قادریم ۴۰ هزار سرباز را برای مداخله سریع در مرزهای اوکراین بسیج کنیم».

دبیرکل ناتو همچنین افزود که روسیه، پیشینه استفاده از زور علیه کشورهای همسایه را دارد و نیروهای روسی همچنان در مرز اوکراین حضور دارند.

این موضع نااتو جمعه ۷ ژانویه در پی اعلام موضع نمایندگی آمریکا پس از کنفرانس ویدئویی وزرای خارجه عضو نااتو بود که تاکید داشت، هر ۳۰ عضو نااتو، علیه هرگونه اقدام نظامی روسیه در اوکراین، متحد هستند.

نمایندگی آمریکا در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر شد، افزود: «همه وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در نشست فوق‌العاده امروز، بر اتحاد ما در پاسخ به هرگونه تجاوز روسیه به کییف تاکید کردند.»

در این توییت همچنین با اشاره به دیدار وزرای خارجه نااتو با مقامات روسی در مقر ناتو که قرار است چهارشنبه هفته آینده در بروکسل برگزار شود، آمده است: «وزرای خارجه بر ضرورت دیپلماسی، گفت‌وگو و کاهش تنش قبل از نشست بعدی شورای ناتو و روسیه تاکید کردند.»

شایان ذکر است که بر مبنای پیشنهادهای پوتین، کشورهای ناتو باید موافقت با تمامی درخواست‌های عضویت، نه فقط از سوی اوکراین بلکه دیگر کشورهای همسایه روسیه را رد کرده و رزمآیش‌های نظامی در نزدیکی مرز با روسیه را متوقف سازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید