به گزارش CNN فارسی، بیم آن می‌رود که میلیون‌ها معلول جسمی در اوکراین «رها» شوند زیرا سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند تعداد کمی از این افراد به مرزها می‌رسند.

موسسه‌های خیریه‌ای که در اوکراین به افراد معلول به‌ویژه کسانی که ناتوانی یادگیری دارند کمک می‌کنند، به ایندیپندنت گفته‌اند «یک سیاهچاله ترسناک» از اطلاعات مربوط به این گروه‌ها وجود دارد.

از زمان شروع حمله روسیه در هفته گذشته، بیش از یک میلیون اوکراینی برای فرار از کشور از مرز رد شده‌اند، اما ترس از اینکه برخی از آن‌ها از جمله بسیاری از معلولان در خروج با دشواری مواجه‌اند، افزایش یافته است.

به گفته امدادگران، برای حمل افراد معلول «وسیله نقلیه وجود ندارد» و سازمان‌های بزرگ قادر به رفع نیاز آن‌ها نبودند.

یک سازمان‌ حقوق معلولان، شرکت آمریکایی راهبردهای بلایای فراگیر (US Partnership for Inclusive Disaster Strategies) گفت هم‌اکنون از یک زن ۷۰ ساله در لویوو حمایت می‌کند، اما به‌دلیل نبود وسایل حمل‌ونقل نمی‌توانند او را از آن‌جا بیرون بیاورند.

دیگران هشدار دادند که بزرگسالان و کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری ممکن است در شبانه‌روزی‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور «رها» شده باشند، چون کارکنان این مراکز از جنگ می‌گریزند.

بر اساس اعلام انجمن معلولان اروپا، ۲.۷ میلیون نفر در اوکراین معلول‌اند، در حالی‌ که موسسه اینکلوژن یورپ (Inclusion Europe) برآورد می‌کند که حدود ۲۶۱ هزار نفر معلولیت ذهنی دارند.

«جامانده»

آنا لندر، از کارکنان شرکت آمریکایی راهبردهای بلایای فراگیر، که حامی انتقال افراد معلول از اوکراین است، گفت این گروه به‌دلیل آنکه سازمان‌های بزرگ‌تر قادر به برآوردن نیازهای آنان نبوده‌اند، «جا مانده‌اند».

او به ایندیپندنت گفت بنا به گفته کارکنان این موسسه خیریه در محل، «اکثریت قریب به اتفاق» ۲.۷ میلیون شهروند معلول اوکراین «مشکل انتقال دارند یا اصلا قادر به انجام این کار نیستند».

او افزود: «درمجموع برای حمل‌ونقل همه به‌شدت کمبود داریم، به‌ویژه افراد معلول که نیازهای حمل‌ونقل خاص‌ مانند انتقال با صندلی چرخ‌دار دارند.»

دیدگاهتان را بنویسید