به گزارش CNN فارسی ، اوایل روز دوشنبه ، غیرات توییت کرد که دانشگاه روی طرحی برای استقرار تدریس دانشجویان دختر ، کار می کند اما وی اظهار نکرد که این طرح تا کی تکمیل می شود.

وی گفت: “به دلیل کمبود استادان زن ، ما روی طرحی کار می کنیم که استادان مرد بتوانند از پشت پرده در کلاس درس به دانشجویان دختر آموزش دهند. به این ترتیب یک محیط اسلامی برای تحصیل دختران دختر ایجاد می شود.”
انتصاب وی به عنوان سرپرست دانشگاه کابل از سوی طالبان به دلیل نداشتن اعتبارنامه با طوفان انتقادی شدیدی روبرو شد. غیرات در توئیتر با این ارزیابی ها مخالفت کرد و گفت که خود را “کاملاً واجد شرایط برای تصدی” می داند.
وی همچنین سه شنبه ، چشم انداز خود را در مورد این موسسه بیان کرد و گفت که هدف دانشگاه کابل تبدیل شدن به قطبی برای “جمع آوری ، تحقیق و مطالعه همه مسلمانان واقعی در سراسر جهان” و “اسلامی سازی علم مدرن” است.

وی در توییتر نوشت: “من اینجا هستم تا اعلام کنم که ما از دانشمندان و دانشجویان مسلمان استقبال می کنیم تا از محیط واقعی اسلامی بهره مند شوند.”

طالبان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان فرمانروایی کردند اما پس از حمله به رهبری ایالات متحده از قدرت برکنار شدند ، در طول تاریخ با زنان به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار کرده و آنها را مورد خشونت ، ازدواج اجباری و حضور تقریبا نامرئی در این کشور قرار داده اند.

پس از بازپس گیری پایتخت ، کابل ، در ماه اوت ، رهبری طالبان مدعی شد که این بار چنین شرایط سختی را اعمال نخواهد کرد.
اما این وعده ها عملی نشده است. عدم حضور نمایندگان زن در دولت موقت‌ و تازه تأسیس و ناپدید شدن تقریباً یک شبه زنان در خیابان های کشور ، نگرانی های عمده ای را در مورد آنچه در آینده برای نیمی از جمعیت آن اتفاق می افتد ، ایجاد کرده است.
ستیزه جویان در مواردی به زنان دستور داده اند که محل کار خود را ترک کنند ، و هنگامی که گروهی از زنان به اعلام دولت تمام مردان در کابل اعتراض کردند ، جنگجویان طالبان با شلاق و چوب آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تا به امروز تنها به زنان اجازه داده شده است که تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دهند. اما طالبان تفکیک جنسیت را در کلاس های درس اجباری کرده و گفته است که دانشجویان دختر ، استادان و کارمندان باید مطابق تفسیر گروه از قوانین شرعی حجاب داشته باشند.
ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید