یک روز از تنفیذ هشتمین رییس جمهور ایران می گذرد و انتظارات یکی پس از دیگری روانه افکار عمومی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی می شود. هر کسی بسته به نوع تفکر و توقع خود، نسبت به مشکلات اقتصاد صحبت می کند و خواستار حل آن ها می باشد.

رئیس جمهور نیز در مراسم تنفیذ خود با اشاره به لزوم رسیدگی به اولویت های اقتصادی کشور اظهار کرد : مشکلاتی از جمله تورم چهل و چهار درصدی ، رشد فزاینده نقدینگی ، افزایش بدهی‌ های دولت ، کسری بودجه ، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی ‌ها و همچنین بعضی ناکار آمدی‌ های داخلی ایجاد شده ، نیازمند اصلاح می باشد و مردم توقع دارند اعتماد آسیب ‌دیده آنان ترمیم شود.

وی ادامه داد : کسری بودجه ، ثبات بازار سرمایه ، کنترل تورم ، کرونا و موضوع آب و برق از جمله مسائل مهمی است که حل آن ‌ها فوریت دارد و دولت با نگاه به ده مسئله فوری ، یک برنامه تحولی کوتاه ‌مدت تهیه کرده است.

نرخ دلار از ۷ تومان در سال ۵۷ به ۳۷ هزار تومان در سال پیش می رسد. این افزایش نرخ ارز و بی ثباتی آن در این سال ها موجب مشکلات زیادی شده است. ولی اقتصاد دانان نظرات متفاوتی درباره نرخ حقیقی دلار دارند. حتی بعضا نرخ های عجیبی نیز مطرح می شود و از دولت آینده نیز انتظار هدف گذاری برای آن را دارند.

حسین راغفر ، کارشناس اقتصادی درباره نرخ آینده ارز معتقد است که اولین کار دولت جدید باید این باشد که دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند و بیشتر از این میزان نیز کاهش پیدا کند. ولی بر چه اساسی این نرخ ۱۰ هزار تومانی را محتمل می ‌داند و آن را مهم‌ ترین اولویت دولت آینده می‌ داند.

نرخ دلار نیز صرفا به احیای برجام وابسته نمی باشد. بلکه از وضعیت سایر متغیر ها از جمله تورم ، عرضه و تقاضا ، حجم نقدینگی و … تاثیر می پذیرد. در کل اصلاح سیاست های پولی و ارزی، مهار تورم و نقدینگی و تعدیل انتظارات با گذشت زمان می تواند بر تحقق نرخ واقعی دلار در کشور اثرگذار باشد.

باید دید رییس جمهور جدید یعنی ابراهیم رییسی می تواند دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند؟

دیدگاهتان را بنویسید