به گزارش CNN فارسی ، تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، سه‌شنبه بیستم مهر به مصاف یکدیگر می‌روند.

فیفا پیش از این به ایران هشدار داده بود در صورت عدم حضور بانوان در بازی‌های ملی، ایران را جریمه خواهد کرد. از آغاز انقلاب بهمن ۵۷ حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممنوع شد.

در خبر باشگاه خبرنگاران جوان در مورد صدور مجوز جدید توضیح بیشتری داده نشده و مشخص نیست به چه تعداد از زنان ایرانی اجازه تماشای حضوری این رقابت داده خواهد شد.

سحر خدایاری که در رسانه‌ها به دختر آبی مشهور شد، یکی از زنانی بود که اسفند ۱۳۹۷ برای دیدن مسابقهٔ بین استقلال تهران و العین امارات به ورزشگاه رفته و بازداشت شده بود. او درنهایت در مقابل دادگاهی در تهران اقدام به خودسوزی کرد.

مقاومت محافظه‌کاران ایران با حضور «آزادانه» زنان در ورزشگاه‌ها

جمهوری اسلامی ایران که برای مدت چهل سال از ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای بسیاری از رقابت‌های مردان بویژه فوتبال (آن هم به دلایلی همچون اصرار روحانیون به ضرورت دور بودن زنان از فضاهای مردانه و ممنوعیت دیدن بدن نیمه برهنۀ مردان) جلوگیری کرده بود، سرانجام در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی برای اولین بار اجازه فروش بلیط به زنان را صادر کرد.

به این ترتیب در مهر ۱۳۹۸ تنها به حدود ۴ هزار زن اجازه داده شد تا در استادیوم آزادی (با گنجایش حدود ۸۰ هزار نفر تماشاگر) حضور یابند و مسابقه فوتبال ایران و کامبوج را از نزدیک ببینند.

در آن زمان، تیمی از فدراسیون بین‌المللی فوتبال در ورزشگاه حضور یافت تا ناظر اجرای مقررات این فدراسیون دربارۀ ضرورت حضور زنان در ورزشگاه باشد.

اگرچه پیش از مهر ۹۸ نیز در مواردی برای شماری از زنان که «گزینش» شده بودند، اجازه حضور در ورزشگاهها صادر شده بود، اما در جریان رویداد آن سال برای اولین بار در چهل سال گذشته، اجازه فروش بلیط مسابقات فوتبال به زنان صادر شد و آنها توانستند «آزادانه» برای تماشای این مسابقه فوتبال اقدام کنند.

موافقت مقامات ایران با حضور زنان در ورزشگاه در آن زمان به دو دلیل ممکن شد: تحت فشار فیفا که بار دیگر ایران را به دلیل اعمال چنین تبعیضی تهدید به تعلیق کرده بود و همچنین فشارهای جامعه بین‌الملل که در پی خودسوزی سحر خدایاری مشهور به «دختر آبی» افزایش یافته بود.

با این وجود عفو بین‌الملل به اختصاص شمار «محدودی» از بلیط‌های مسابقه ایران‌-کامبوج به زنان واکنش نشان داد و آن را یک «ترفند تبلیغاتی بدبینانه» بویژه پس از مرگ سحر خدایاری خواند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که «مقامات ایران باید همه محدودیت‌ها در موضوع حضور زنان در مسابقات فوتبال را، از جمله در بازی‌های لیگ داخلی در سراسر کشور لغو کنند».

دیدگاهتان را بنویسید