به گزارش CNN فارسی، تغییر ساعت رسمی کشور به صورت کشیده شدن یک ساعته به جلو به عنوان مایه افتخار اصولگرایان پس از یک سال کشمکش به سرانجام رسید و انجام شد تا ثابت شود نظام تصمیم گیری کشور در وضع اسفناکی به سر می برد و از حل مسائلی که ۲ هفته زمان نیاز دارد؛ در مدت ۲ سال؛ عاجز است!

از حدود ۱۶ ماه پیش این مساله در دستورکار نمایندگان مترقی مجلس که گزاره های تکراری کشور را وحی منزل نمی دانند قرار گرفت، اما به یک باره در شب عید سال ۱۴۰۰ مشخص شد که فراموش کرده اند آنرا به قانون تبدیل کنند و مردم یک سال دیگر با جنگ اعصاب تغییر ساعت سر کردند!

در سال ۱۴۰۰ نیز به یک باره به آخر سال نزدیک شدیم و نمایندگان باز هم فراموش کرده بودند لایحه تثبیت ساعت را به صحن ببرند که در فشردگی آخر سال بالاخره این مهم انجام شد و پس از ناتوانی نمایندگان عوامفریب مجلس در تحمیق نمایندگان، در صحن علنی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

هنرنمایی شورای نگهبان کار ناتمام مجلس را تمام کرد و به یک باره اعلام شد شورای نگهبان با استناد به قانون اساسی آنرا رد کرده است که بهت و حیرت ناظران سیاسی را به دنبال داشت. و حتی علی مطهری نیز درباره آن موضع گرفت.

اما به یک باره طحان نظیف موضع متفاوتی گرفت که می تواند عقب نشینی تلویحی شورای نگهبان باشد، زیرا سخنگوی این شورا اعلام کرد که لایحه مجلس برای رفع ایراداتی برگشت زده شده است تا ابهام های آن برطرف شود.

هم اکنون از حدود ۲۰۰ کشور دنیا فقط ۶۰ کشور تغییر ساعت را انجام می دهند که آمریکا و اتحادیه اروپا هم آنرا کنار گذاشته اند و سال ۲۰۲۲ آخرین سال تغییر ساعت در این کشورها است. در چنین شرایطی نهاد سیاست زده مرکز پژوهش ها در تحقیقی مدعی می شود تغییر ساعت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی است. یعنی مرکز پژوهش های مجلس که در دوران حاکمیت اصولگرایان به نهادی بی خاصیت و عقب افتاده تبدیل شده نمی تواند خود را از کلیشه های دوران نوربخش و عادلی رهانیده و با یک پدیده با منطق علمی برخورد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید