به گزارش CNN فارسی، تلویزیون دولتی ایران صبح روز جمعه اول بهمن ماه، با انتشار تصاویری از برگزاری مانوری با عنوان “رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ ” در فضایی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر خبر داد. مدت برگزاری این رزمایش سه روز اعلام شده است.

مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی این رزمایش با اعلام این خبر گفت که در مرحله اول، “یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام‌ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های کالیبر ۲۰ میلیمتری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.”

به گفته آقای تاج الدینی، در این رزمایش، “تمرین‌های تاکتیکی مختلفی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی” از جمله تمرین‌ها خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابع ایرانی نوشته “در این رزمایش ۱۱ یگان نیروی دریایی و سه یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران شرکت داشته و همچنین سه یگان از روسیه و دو یگان نیروی دریایی چین”.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه هم می‌گوید که رزم ناو واریاگ، از ناوگان اقیانوس آرام روسیه که حامل موشک کروز است، ناوشکن آدمیرال تربوتس مجهز به تجهیزات ضد زیردریایی و تانکر بوریس بوتاما در این مانور حضور دارند.

ایران می‌گوید که هدفش از برگزاری این مانور “تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی” است.

خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مسیری استراتژیک برای تامین نفت بازارهای جهانی هستند و حدود یک پنجم نفت جهان از این راه عبور می‌کند.

سه سال پیش، اولین مانور مشترک دریایی ایران، چین و روسیه به مدت چهار روز در دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شد.

در همین حال، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران برگزاری این رزمایش را “قدرت‌نمایی قدرت‌های منطقه در مقابل بیگانگان خواند.”

او در گفتگو با خبرگزاری فارس به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که این منطقه “صاحب و بزرگ” دارد، “پس نباید طمعی نسبت به منابع این منطقه داشته باشند.”

ایران اخیرا و به ویژه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در حال توسعه هر چه بیشتر روابط و نزدیکی به روسیه و چین است.

در ماه سپتامبر گذشته، اعضای سازمان همکاری شانگهای که چین و روسیه دو عضو اصلی آن هستند پس از سال‌ها با عضویت کامل ایران در این پیمان موافقت کردند.

سازمان شانگهای سال ۲۰۰۱ میلادی برای مبارزه با اسلامگرایی افراطی و نگرانی‌های دیگر امنیتی در چین، روسیه و چهار کشور دیگر از جماهیر سابق شوروی تاسیس شد و ایران سال‌ها در تلاش بود تا به این سازمان بپیوندد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هفته گذشته به چین سفر کرد و دیروز (پنجشنبه ۳۰ دی ماه) هم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید